همیار اتوماسیون صنعتی

چه مقاطع فولادی بیشتر در صنایع نفت‌وگاز استفاده می‌شوند؟

مقاطع فولادی

مقاطع فولادی صنایع نفت‌وگاز

ورق سیاه یکی از کاربردی‌ترین محصولات فولادی است که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی فولاد به‌دلیل مقاومت بالایی که دارد جایگاه خاصی را در این صنایع به خود اختصاص داده است.

ویژگی‌های خاصی که فولاد دارد مانند مقاومت بالا در مقابل مایعات خورنده و همچنین استحکام در برابر حرارت و فشار، محصولات تولیدشده از فولاد را به بخشی اساسی در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز تبدیل کرده است.

از مهم‌ترین این محصولات علاوه‌بر وررق آهنی یا سیاه می‌توان به لوله‌های تولیدشده از فولاد ضد زنگ و لوله مانسیمان اشاره کرد.

در ادامه به شرح این محصولات، کاربرد و ویژگی‌ آنها می‌پردازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ورق سیاه

یکی از انواع ورق‌های ساخته‌شده از فولاد که طی عملیات نورد گرم تولید می‌شود و مقاومت بالایی دارد، ورق سیاه است.

در فرایند نورد گرم ابتدا طبق سایزهای استاندارد، تخال را برش می‌دهند و سپس در عملیات پیش‌گرم‌سازی، این ورق فولادی تغییر رنگ داده و در آخر فرایند سیاه می‌شود.

ورق بعد از اتمام فرایند نورد، رنگ مات گرفته و از این رو، در اصطلاح به آن ورق سیاه می‌گویند. لازم به ذکر است این ورق بعد از پایان عملیات نورد دیگر به هیچ‌گونه فرایندی نیاز ندارد و مستقیما پس از خنک‌‌شدن می‌توان آن را در اختیار مشتری قرار دارد.

قیمت ورق سیاه را می‌توان در مقایسه با دیگر محصولات فولادی، مناسب دانست و با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. برای مشاهده جدول قیمت ورق سیاه در بازار کلیک کنید.

این ورق در ضخامت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده که باید برای کاربرد مد نظر به این موضوع دقت شود. زیرا شکل‌پذیری ورق سیاه در اثر ضخامت بالای آن کاهش می‌یابد و در صورت نیاز به آن، باید مناسب‌ترین اندازه را انتخاب کرد.

قیمت ورق سیاه و کاربرد آن

همان‌طور که اشاره‌شد ورق سیاه فولاد مبارکه قیمت مناسبی دارد اما با توجه به نوسانات اخیر و افزایش نرخ دلار، نمی‌توان مبلغ مشخصی را برای آن بیان کرد. برای خرید این محصولات باید قیمت روز ورق سیاه را از مراکز فروش معتبر مانند فولادینو تهیه کنید.

از کاربردهای ورق سیاه در صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی می‌توان به ساخت مخازن بزرگ اشاره کرد. همچنین برای تولید سیلندر گازی و تانکر یا ساخت تجهیزات حفاری‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله فولادی بدون درز یا مانسیمان

لوله‌ای که در تولید آن هیچ‌گونه درزی وجود نداشته باشد را لوله مانیسمان یا بدون درز می‌گویند. این لوله نیز مانند ورق سیاه کاربرد زیادی در صنعت نفت و گاز دارد.

از انواع لوله مانیسمان می‌توان به لوله حفاری و لوله جداری و لوله هسته داخلی اشاره کرد. برای خرید این محصول باید به مواردی همچون برند آن، نشان استاندارد بین‌المللی و ملی، شناسه و گارانتی توجه کنید.

کاربرد لوله مانسیمان

لازم به ذکر است این لوله در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شود که هر کدام از آنها کاربرد خاصی دارند و برای استفاده در صنعت نفت‌ وگاز باید با توجه به مشخصات آنها لوله مانسیمان مناسب را انتخاب کرد.

از مهم‌ترین کاربردهای لوله مانسیمان در صنعت نفت ‌و گاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مناسب برای استفاده به‌عنوان لوله نفتی یا به‌عبارتی عملیات‌های بالا دستی
  • مناسب برای انتقال سیالاتی مانند گاز، اسید‌ها، دوغاب‌ها و نفت یا در اصطلاح عملیات میانی
  • برای تقطیر نفت و انجام عملیات تصفیه نفت ‌وگاز از لوله‌های فرایندی استفاده می‌شود که به آن عملیات پایین دستی می‌گویند.
  • مناسب برای لوله‌کشی تاسیسات

فولاد ضد زنگ (استیل ) در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

فولاد ضد زنگ نیز مانند ورق سیاه، برای صنایع مختلف که در معرض فشار، دما و خورگی قرار دارند بسیار پرکاربرد است. در صنایع نفتی وجود موادی مانند دی‌اکسید کربن، فنل‌ها، آمونیاک، گوگرد، اسید پلی‌اتیونیک و کلریدها باعث ایجاد خورگی می‌شوند.

از این رو به‌کار گیری فولاد ضد زنگ در پالایشگاه نفتی که مقاومت بالایی در برابر مواد فوق دارد، بسیار کاربردی است و در این صنعت توجه ویژه‌ای به محصولات تولیدشده از این فولاد می‌شود.

از بخش‌هایی که فولاد ضد زنگ در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به تجهیزات مختلف پالایشگاه نفت مانند سرویس‌های اسید پلی‌اتیونیک و واحد شکست کاتالیزور مایع اشاره کرد.

فولاد ضد زنگ در انواع مختلفی با عنوان گریدهای 304، 321 و 327 تولید می‌شود که هرکدام از آنها را می‌توان در بخش خاصی مورد استفاده قرار داد به‌عنوان مثال؛ فولاد ضد زنگ 304 با اینکه مقاومت بالایی دارد اما در دمای 800 تا 1500 درجه فارنهایت در مرز دانه “کاربید کروم‌کروم” ایجاد می‌شود.

از این رو استفاده از آن مناسب نیست و بهتر است فولاد ضد زنگ گرید 321 که با نوع 347 یا تیتانیوم تثبیت شده را جایگزین کرد.

کاربرد فولاد ضد زنگ در صنایع نفت و گاز

کاربردهای فولاد ضد زنگ در این صنایع را می‌توان در لوله‌کشی، پمپ‌ها، خطوط جریان، مخازن ذخیره‌سازی، مبدل‌های حرارتی و جداکننده‌ها دانست.

این یعنی می‌توان از فولاد ضد زنگ در پالایش نفت‌ و گاز که در آن از طریق لوله‌های فشار بالا، عملیات استخراج انجام می‌شود؛ استفاده کرد.

از آنجایی که پالایش در اعماق زمین انجام می‌شود باید فولادی مورد استفاده قرار گیرد که در برابر شرایط نامناسب و فشار زیاد مقاومت بالایی داشته‌باشد که فولاد ضد زنگ برای این منظور گزینه مناسبی است.

لوله‌های ساخته‌شده از فولاد آلیاژ کروم-مولیبدن

لوله‌های فولادی که برای استفاده در صنعت نفت ‌و گاز ساخته می‌شوند را بهتر است با ترکیب آلیاژی بالا تولید کنند تا بتوان از آنها در بخش‌های که تحت فشار و دمای زیادی هستند استفاده کرد.

کروم و مولیبدن 2 عنصر آلیاژی هستند که ترکیب آنها در ساخت لوله، می‌تواند یک محصول بسیار کاربردی و مناسب برای استفاده در صنایع نفت و گازی به‌وجود آورد.

این عناصر در کنار یک‌دیگر مقاومت بالایی برای لوله ایجاد می‌کنند و می‌توان گفت این مقاومت در برابر خورگی، فشار و حرارت است.

بنابراین لوله‌های بدون درز کروم‌-مولیبدن که دارای مقاومت بالا در برابر خورگی و همچنین استحکام زیاد در مقابل حرارت هستند را می‌توان در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار داد.

جمع‌بندی

محصولات ساخته‌شده از فولاد مانند ورق سیاه، کاربرد بسیار زیادی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دارند و به‌همین دلیل بهتر است آشنایی لازم را با آنها داشته باشید.

ورق آهنی یا سیاه که در اثر فرایند نوردگرم تولید می‌شود را می‌توان جزء مهم‌ترین محصولات فولادی دانست که با مقاومت بالای خود در برابر فشار، خورگی و حرارت از جایگاه ویژه‌ای در این صنایع برخوردار است.

برای اطلاع از قیمت این ورق‌ها می‌توانید با کلیک کردن بر روی این لینک به وبسایت مجموعه فولادینو مراجعه کرده و از به به روزترین قیمت انواع مقاطع فولادی آگاه شوید.

محصول دیگری که با مقاومت بالای خود توانسته در بخش‌های مختلف صنعت نفت‌ و گاز مورد استفاده قرار گیرد لوله فولادی مانسیمان یا بدون درز است.

از این لوله در عملیات‌های مختلف مانند عملیات بالادستی، میانی و پایین‌دستی استفاده می‌شود.

محصولات ساخته‌شده از فولاد ضد زنگ نیز دارای استحکام و مقاومت بالایی هستند و برای این منظور می‌توان از آنها برای بخش‌های مختلف یک پالایشگاه استفاده کرد.

لوله‌های آلیاژی کروم‌-مولیبدن با دارا بودن این 2 عنصر و توان بالا در برابر خورگی، فشار و حرارت می‌توانند گزینه مناسبی برای صنعت نفت و گاز باشند.

درجه حفاظت بدنه تجهیزات الکتریکی IP

دیدگاه‌ها (0)

*
*