همیار اتوماسیون صنعتی

انواع تابلو برق صنعتی سه‌ فاز

تابلو برق صنعتی سه‌ فاز

در بازار انواع تابلو برق صنعتی سه‌ فاز بر اساس مشخصات، ویژگی‌های فنی، تجهیزات مورداستفاده، ابعاد و حتی متریال و برندهای عرضه‌کننده در دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

موضوع مهم در مورد خرید انواع تابلو برق سه‌ فاز و بررسی اجزای تابلو برق صنعتی، توجه به کیفیت ساخت، مشخصات و همین‌طور قیمت است. اگر صاحب یک مجموعه صنعتی هستید، به‌عنوان مجری طرح و یا مسئول سیستم‌های الکترونیکی، نیاز به بررسی قیمت تجهیزات تابلو برق صنعتی و… دارید؛ لازم است که نخست انواع تابلو برق صنعتی سه فاز را بشناسید.

اگر درگیر سفارش تابلو برق صنعتی هستید؛ لطفا در ادامه این مطلب ۳ دقیقه‌ای همراه ما باشید تا تمامی انواع تابلو برق سه فاز را به شما معرفی کنیم.

معرفی انواع تابلو برق صنعتی سه‌ فاز در بازار

تفاوتی ندارد که قصد سفارش و خرید تابلو برق دیزل ‌ژنراتور را دارید یا به دنبال انتخاب یک نوع خاص و متفاوت از تابلو برق موتورخانه هستید؛ مدل‌های صنعتی که با نام سه‌ فاز نیز شناخته می‌شوند، دارای دسته‌بندی‌های مختلف هستند.

در واقع عوامل تولیدکننده و مراکز فروش تابلو برق سه‌ فاز صنعتی نیز این تقسیم‌بندی‌ها را رعایت می‌کنند. تقسیم‌بندی برق سه فاز براساس عوامل زیر صورت می‌گیرد.

بر اساس سطح ولتاژ کاری

سنجش اولیه تفاوت این دستگاه‌ها بر اساس ولتاژهای سیستم برق صنعتی انجام می‌شود و نشان‌دهنده نیاز به تجهیزات و روش‌های مختلف برای هر سطح ولتاژ است.

این طبقه‌بندی متداول بر اساس سطح ولتاژ در تابلوهای برق صنعتی سه‌ فاز است که شامل موارد زیر است:

  1. تابلو برق فشارضعیف (LV): برای سیستم‌هایی با ولتاژ کمتر از 1000 ولت، که معمولاً برای سیستم‌های خانگی و صنعتی کوچک استفاده می‌شود. مثال‌هایی از ولتاژهای LV عبارتند از 230/400 ولت.
  2. تابلو برق فشار متوسط (MV): به‌صورت کلی سیستم‌هایی با ولتاژ بین 1000 تا 36000 ولت که عموماً در صنایع و شبکه‌های توزیع بزرگ کاربرد دارند.
  3. تابلو برق فشارقوی (HV): جهت مدیریت سیستم‌هایی با ولتاژ بیش از 36000 ولت که اغلب در ایستگاه‌های تولید برق و انتقال بزرگ از جمله خطوط انتقال بلند مسافت استفاده می‌شود.

بر اساس محل نصب و اجرا

انواع تابلو برق صنعتی سه فاز می‌تواند براساس محل نصب و اجرا در چهار دسته زیر باشد:

1. تابلو برق ایستاده: متداول ترین نوع تابلوهای برق (مثل تابلو برق سیواکن) بر روی زمین یا پایه‌هایی که به زمین متصل هستند اجرا می‌شوند. به صورت کلی در محیط‌هایی که فضای کافی برای نصب در زمین وجود دارد؛ مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اساسا مناسب برای صنایع و ایستگاه‌های تولید برق است که نیاز به تابلوهای بزرگ و پیچیده دارند.

2. تابلو برق دیواری: تابلوهای برق مذکور روی دیوارها نصب می‌شوند و فضای کمتری نسبت به تابلوهای ایستاده اشغال می‌کنند. به‌طور معمول در ساختمان‌ها و ادارات برای توزیع برق و کنترل دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند و نصب و نگهداری آسانتری نسبت به تابلوهای ایستاده دارند.

3. تابلو برق زمینی: این نوع تابلوهای برق درون زمین یا سطح زیرزمینی نصب می‌شوند و از این نوع تابلوها برای حفاظت و ایمنی بیشتر در محیط‌هایی مانند ایستگاه‌های تقسیم بار، پایانه‌های توزیع و سایر مکان‌هایی که نیاز به محافظت از تابلوها در برابر شرایط محیطی مختلف دارند، استفاده می‌شود.

4. تابلو برق سقفی: این سری و نسل از تابلوهای برق روی سقف‌ها قرار گرفته و معمولاً برای صرفه‌جویی در فضا و ایجاد دسترسی آسان‌تر به تجهیزات مورداستفاده قرار می‌گیرند. معمولاً در اتاق‌های فنی، سردخانه‌ها و سایر مکان‌هایی که فضای زمین محدود است و یا نیاز به دسترسی سریع به تابلوها دارند، بهترین انتخاب هستند.

بر اساس نوع کاربری

دسته‌بندی مهم دیگری که برای خرید و مقایسه قیمت انواع تابلو برق صنعتی سه‌ فاز وجود دارد؛ مبتنی بر دامنه کاربری است. این که از تابلو سه‌ فاز در چه شرایطی استفاده خواهد شد، مهم است؛ زیرا تعیین‌کننده نوع تجهیزات مورداستفاده در قلب آن می‌باشد:

  1. تابلو برق توزیع: برای توزیع برق به مصرف‌کننده‌های مختلف
  2. تابلو برق کنترل: کنترل و فرمان موتورها و سایر تجهیزات الکتریکی
  3. تابلو برق قدرت سه فاز: جهت راه‌اندازی و حفاظت از موتورهای الکتریکی
  4. تابلو برق اتوماسیون: برای کنترل و اتوماسیون فرآیندهای صنعتی
  5. تابلو برق بانک خازنی: به جهت اصلاح ضریب قدرت

بر اساس جنس بدنه و متریال

انواع تابلو برق صنعتی سه فاز براساس جنس بدنه و متریال می‌تواند به صورت زیر باشد:

1. تابلو برق صنعتی فلزی: این نوع تابلوهای برق از جنس ورق فولاد ساخته شده‌اند. اصولا برای کاربردهای صنعتی و تجاری که نیاز به ساختار مقاوم و پایدار دارند استفاده می‌شوند. از مزایای این تابلوها می‌توان به مقاومت در برابر ضربه، حفاظت در برابر حرارت و آتش و عمر طولانی آنها اشاره کرد.

2. تابلو برق صنعتی غیرفلزی: دسته نسبتا ارزان تر تابلوهای برق صنعتی (تابلو برق پلاستیکی) از مواد غیرفلزی مانند پلیمر (مثل پلی‌کربنات، ABS، پلی‌پروپیلن و …) ساخته شده‌اند. معمولاً برای محیط‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و تاثیرات محیطی دارند استفاده می‌شوند. این تابلوها معمولاً سبکتر و آسان‌تر در نصب و حمل هستند و در برخی موارد می‌توانند هزینه کمتری داشته باشند.

بر اساس استفاده در محیط

یکی دیگر از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین نکات در مورد بررسی و یا سفارش تابلو برق صنعتی، توجه به میزان مقاومت محیطی، بار، حرارتی و همین‌طور شرایط آب‌وهوایی است.

در مورد محصولات سه ‌فاز صنعتی نیز در سه دسته اصلی، تقسیم‌بندی انجام می‌شود.

  1. تابلو برق IP20: برای استفاده در محیط‌های داخلی
  2. تابلو برق IP44: استفاده در محیط‌های خارجی و بیرونی
  3. تابلو برق IP65: جهت استفاده در محیط‌های خشن و مرطوب

سفارش ساخت و خرید تابلو برق سه ‌فاز صنعتی

قبل از سفارش تابلو برق سه‌ فاز صنعتی، ضرورت بررسی فنی مشخصات و ویژگی‌های آن بسیار اساسی است. این بررسی

که تابلو برق باید به آنها، بدون افت جریان و یا نقص فنی و خطر، پاسخ دهد.

تابلو برق سه فاز صنعتی براساس سطح ولتاژ کاری در سه دسته تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی موجود است. تابلو برق سه فاز براساس محل نصب و اجرا در چهار دسته تابلو برق ایستاده، تابلو برق دیواری، تابلو برق زمینی و تابلو برق سقفی عرضه می‌شود.

تابلو برق توزیع، کنترل، اتوماسیون، خازنی نیز انواع دیگر تابلو برق صنعتی براساس نوع کاربری است. همچین تابلو برق lP20، lP44 و lP65 از انواع دیگر تابلو برق صنعتی سه فاز هستند.

لازم به ذکر است که شرکت ایران‌پارس الکتریک، با بیش از 24 سال سابقه فعال در حوزه طراحی سیستم‌های برق، تجهیزات الکتریکی و انواع تابلو برق سه‌فاز صنعتی، راهنمای خرید شما در طیف وسیع محصولات بازار است.

—————-

انواع اینترلاک در اتوماسیون صنعتی

دیدگاه‌ها (0)

*
*