همیار اتوماسیون صنعتی

معرفی انواع قفسه بندی‌ها و کاربردشان

قفسه بندی‌

هرچند قفسه‌ها از گذشته‌ها وجود داشته‌‌اند، اما سبک نوین قفسه بندی به دنبال مشکلات کمبود فضا در انبارهای کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و منازل مطرح شد. در دنیای امروز استفاده بهینه از فضا در عین وجود نظم و ترتیب اهمیت بسیار زیادی دارد و قفسه بندی به عنوان اصلی‌ترین راه‌ حل برای بهینه کردن فضا استفاده می‌شود.

فرقی نمی‌کند هدف از قفسه بندی، انبار کارخانه، فضای فروشگاه و یا حتی انبار منزل باشد، در همه‌ی موارد فوق مهم‌ترین اصل استفاده بهینه و کاربردی از فضا است که با کمک قفسه بندی نظم بیشتری را شاهد خواهیم بود.

 

 

مزایای قفسه بندی انبار

1- دسترسی راحت تر به اقلام انبار

2- امکان اتوماتیک کردن بسیاری از عملیات‌ها و حذف هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی اضافی

3- استعلام سریع موجودی انبار

4- استفاده حداکثری از فضای انبار

5- مرتب بودن فضای انبار و به حداقل رساندن اشتباه در میزان موجودی و کسر و اضافات انبار

با توجه به هدفی که از قفسه بندی تعیین می شود، نوع و ترکیب قفسه مورد نیاز تغییر خواهد کرد. در ادامه انواع مختلف قفسه بندی را معرفی خواهیم کرد و مزایا و معایب هر کدام را به صورت اجمالی بیان می‌کنیم.

 انواع مختلف قفسه بندی انبار در صنعت و بازار

همان‌طور که گفتیم با توجه به هدف شما از قفسه بندی، از سیستم‌های مختلفی برای این کار می‌توانید استفاده کنید. قفسه بندی ثابت، قفسه بندی متحرک، قفسه بندی اتوماتیک و قفسه بندی فروشگاهی از انواع مختلف قفسه‌های فلزی هستند که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

1- قفسه بندی ثابت   (Static)

قفسه بندی ثابت، عموما دارای ساختار فلزی است و بیشترین کاربرد را در بین انواع قفسه بندی‌های مختلف دارد. این نوع قفسه بندی را برای انبارهای بزرگ تا کوچک، انبارهای فروشگاهی و حتی انبار منازل می توان مورد استفاده قرار داد. قفسه بندی ثابت دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

  • قفسه بندی پالت راک معمولی
  • قفسه بندی پالت راک دو عمقی
  • قفسه بندی پالت راک راهرو باریک
  • قفسه بندی خود راهرو
  • قفسه بندی بازویی (کانتی لور)
  • قفسه بندی مشبک
  • قفسه بندی کفپوش‌دار سنگین
  • قفسه بندی کفپوش‌دار سبک
  • قفسه بندی دفتری

شما با توجه به کاربرد و انبار مورد نظر برای قفسه بندی می‌توانید از هر کدام از انواع قفسه‌بندی‌های فوق سفارش طراحی و ساخت دهید.

برای مثال قفسه بندی خودراهرو برای افزایش نگهداری‌ بارهای واحد و مشابه در فضاهای انباری و سردخانه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد ویا قفسه بندی پالت راک برای ذخیره سازی اقلام متنوع و سنگین بسیار مناسب و بهتر از سایر سیستم‌های قفسه بندی است.

در صورتی که بخواهید در انبار بارهای شاخه‌ای و حجیم با ابعاد غیراستاندارد را نگهداری کنید بهترین گزینه پیشنهادی بکارگیری سیستم قفسه بندی بازویی می باشد. در سیستم قفسه بندی بازویی، ستون‌های حذف شده‌اند و به همین دلیل قابلیت نگهداری کالاهایی با ابعاد غیرمتعارف نیز وجود خواهد داشت.

2- قفسه بندی متحرک  (Dynamic)

قفسه بندی متحرک یک سبک جدید و نوین برای قفسه بندی انبار است که با کمک آن می‌توان انبارهای مختلف را به بهینه‌ترین شکل ممکن قفسه بندی کرد. این قفسه بندی قابلیت جابه‌جایی داشته و به همین دلیل برای انبارهایی که اجناس متنوع و مختلفی را نگه‌داری می‌کنند و استفاده بهینه از فضا برایشان مهم است، گزینه مطلوبی محسوب می گردد.

امکان تغییر راهروها و قابلیت تطبیق با اجناس متنوع و کاربردهای مختلف از ویژگی‌های مهم قفسه بندی متحرک محسوب می شود. انواع مختلف قفسه بندی متحرک عبارت‌اند از:

  • قفسه بندی خود جریان
  • قفسه بندی موبایل راک
  • قفسه بندی شاتل درایوین
  • قفسه بندی خود تغذیه
  • قفسه بندی خود برگشت
قفسه بندی‌

3- قفسه بندی اتوماتیک  (Automatic)

قفسه بندی اتوماتیک نوع خاصی از سیستمهای مکانیزه قفسه بندی می باشد که عمدتا جهت بارهای پالتی و بسیار سنگین بصورت اختصاصی طراحی و اجرا می گردد. در حقیقت در این نوع قفسه بندی بارهای دیوارها و سقف روی سیستم قفسه بندی اعمال می‌شود و دیگر نیازی به فونداسیون، اسکلت‌بندی و خرپا برای احداث ساختمان انبار بطور مجزا وجود ندارد. این نوع قفسه بندی می‌تواند کاربرد انبار و سوله را به صورت هم‌زمان برای شما فراهم کند که به آن انبارهای خود سوله نیز گفته می‌شود. با کمک قفسه بندی اتوماتیک که دارای ارتفاع زیادی نیز می باشد، هزینه ساخت انبار و سوله تا حد زیادی کاهش می یابد و علاوه بر استفاده حداکثری از فضای انبارش، نیازی به ساخت سوله جداگانه نمی باشد.

4- قفسه بندی فروشگاهی

 قفسه بندی فروشگاهی همان‌طور که از اسم آن پیداست برای محیط داخلی و خارجی فروشگاه‌های مختلف است که مشتری در آن رفت‌وآمد دارد. این سیستم قفسه بندی با قفسه بندی مورد استفاده در انبار فروشگاه متفاوت است و دارای ساختار، شکل و طراحی زیباتری است. همچنین در قفسه بندیهای فروشگاهی اولویت با عرضه و نمایش هر چه مطلوبتر اجناس است و استفاده بهینه از فضا در اولویت بعدی قرار دارد.

قفسه فروشگاهی باید متناسب با فضای فروشگاه طراحی شود و استفاده صرف از قفسه‌های آماده ممکن است نیازهای یک فضای خاص برای داشتن قفسه‌های ایده آل را برآورده نکند.

به طور کلی یک قفسه بندی فروشگاهی باید شامل ویژگی‌های زیر باشد:

1- نمایش محصولات به صورتی که به‌راحتی در دسترس مشتری قرار بگیرند.

2- استفاده بهینه از تمام فضای فروشگاه

3- سازمان‌دهی و دسته‌بندی محصولات بر اساس نوع آن‌ها

4- ایجاد یک محیطی زیبا و مناسب برای عرضه کالاها

5- ایجاد فضای مناسب جهت تبلیغات

6- طراحی مناسب و قرار نگرفتن قفسه ها بعنوان مانع تردد در فضای فروشگاه

5- قفسه بندی انبار منازل

در دنیای امروز متراژ منازل بسیار کمتر از گذشته است و به‌تبع آن اندازه انبار نیز کاهش یافته است. در بسیاری موارد انبار منازل یک اتاق کوچک 6 متری و یا حتی کوچک‌تر است که خانواده‌ها را برای جایگذاری وسایل با مشکل مواجه می‌کند. بهترین راه در اینگونه موارد، استفاده از سیستم قفسه بندی مناسب برای انبار منازل است تا از فضا به صورت کاملاً بهینه و حداکثری بهره‌برداری شود.

در صورت استفاده از یک سیستم قفسه بندی مناسب برای انبار منازل می‌توان استفاده بهینه از فضای موجود را تا حد زیادی افزایش داد و همچنین دسترسی به تمامی اقلام و کالاها را به نحو مطلوبی فراهم نمود.

جمع‌بندی

همان‌طور که اشاره شده در حال حاضر انواع مختلف سیستم قفسه بندی جهت نگهداری کالاها و اقلام در انبار وجود دارد و شما با توجه به فضای موجود و نوع کالای هدف باید بهترین سیستم را انتخاب کنید. به همین منظور و برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در مورد انواع سیستمهای قفسه بندی انبار پیشنهاد می کنیم با کارشناسان تماس بگیرید. ند

راهنمای خرید پیچ و مهره تیتانیوم

دیدگاه‌ها (0)

*
*