همیار اتوماسیون صنعتی

چگونه به افزایش طول عمر باتری گوشی خود کمک کنیم

باتری گوشی

باتری های موبایل امروزی نسبت به نسل های قبلی کیفیت بسیار بیش تری داشته و همگی معمولاً در شرایط عادی استفاده بیش از یک روز دوام می آورند. فناوری های بکار رفته در باتری های جدید و همچنین افزایش ظرفیت قابل توجه آن ها در این امر مؤثر بوده اند. با این وجود، ممکن است مدتی پس از استفاده از گوشی خود، متوجه کاهش میزان دوام باتری در شرایط مختلف شده باشید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل برخی مسائل نرم افزاری بوده که صرفاً با اعمال چند تغییر می توانید آن را برطرف کنید. بعضی مواقع نیز ممکن است مشکل سخت افزاری و ناشی از خرابی باتری باشد که با شناسایی سایر علائم خرابی باتری همانند داغ شدن بیش از حد یا افزایش حجم آن می توانید به این امر پی ببرید.

خرابی باتری امری تدریجی بوده و به مرور زمان شدیدتر شده و میزان طول عمر و دوام آن نیز به مرور کاهش خواهد یافت. این خرابی ممکن است در بلندمدت سبب بروز آسیب ثانویه در سایر بخش های سخت افزاری گوشی شود. از این رو بهتر است در صورت وجود نشانه های خرابی، در اولین فرصت ممکن نسبت به خرید باتری موبایل جدید اقدام کنید. با این وجود در حالت عادی نیز می توانید با اعمال برخی تغییرات که در بخش های بعدی به آن ها اشاره خواهیم کرد، طول عمر باتری گوشی خود را در شرایط مختلف افزایش دهید. روش های مختلفی بدین منظور وجود داشته که در این مقاله به نکات ارائه شده توسط دو کمپانی معتبر سامسونگ و اچ تی سی خواهیم پرداخت.

نکات ارائه شده توسط سامسونگ

البته مطالب ارائه شده برای باتری های سامسونگ حالت کلی داشته و اعمال آن ها در سایر برندها نیز امکان پذیر است. اولین کاری که می توان انجام داد، کاهش نور صفحه نمایش بوده که تأثیر بسزایی در افزایش میزان طول عمر باتری دارد. همچنین در بخش تنظیمات بهتر است زمان مشخص شده برای خاموش شدن نمایشگر هنگام عدم استفاده از گوشی را کاهش دهید. مورد بعدی که سبب افزایش میزان طول عمر باتری می شود، حذف برنامه هایی بوده که حتی در شرایط عدم استفاده و در بک گراند گوشی شارژ مصرف می کنند. می توانید این اپلیکیشن ها را به راحتی در بخش مربوط به باتری در تنظیمات شناسایی کرده و در صورت تمایل آن ها را از گوشی خود حذف کنید. غیر فعال کردن قابلیت جدید و امروزی Always On Display نیز بطور واضحی سبب افزایش میزان دوام باتری خواهد شد.

خاموش کردن موارد ارتباطی گوشی هنگام عدم نیاز همانند وای فای، بلوتوث و مکان یابی نیز جزو موارد مهمی بوده که تأثیر بسزایی در میزان مصرف شارژ برجای خواهد گذاشت. سامسونگ استفاده از حالات مختلف ذخیره انرژی (Power Saving Mode) را برای افزایش میزان دوام باتری در شرایط اضطراری پیشنهاد می کند. آپدیت نرم افزاری گوشی نیز جزو مواردی بوده که همواره به آن تأکید شده است. بطور کلی اکثر موارد اشاره شده در تمامی گوشی ها کاربرد داشته و می توانند بصورت نرم افزاری طول عمر بالایی برای شما فراهم کنند؛ اما این مطالب تأثیری در خرابی باتری نداشته و در صورت وجود مشکل در آن، چاره ای جزو تعویض باتری نخواهید داشت.

نکات ارائه شده توسط اچ تی سی

باتری های اچ تی سی نیز تفاوت چندانی با سامسونگ نداشته و اکثر نکات ارائه شده در بخش قبلی همانند تنظیم ارتباطات گوشی (وای فای، بلوتوث، مکان یابی)، کاهش نور صفحه نمایش، کاهش زمان خاموش شدن نمایشگر و مدیریت برنامه های نصب شده برای گوشی های این برند نیز مؤثر خواهند بود. می توانید از طریق فعال کردن Extreme Power Saving Mode به میزان زیادی میزان دوام باتری گوشی خود را افزایش دهید. بنا به ادعای HTC، استفاده از والپیپرهای متحرک به میزان نه چندان زیادی در طول عمر باتری مؤثر بوده و بهتر است از آن ها استفاده نکنید. کاهش دریافت نوتیفیکیشن های مختلف و بی صدا کردن آن ها نیز می تواند تا حدودی در کاهش میزان مصرف شارژ باتری تأثیرگذار باشد.

باتری گوشی

وجود حالت آپدیت خودکار در گوگل پلی ممکن است بدون آگاهی شما سبب مصرف شارژ شده و بهتر است این قابلیت را نیز غیر فعال کرده و صرفاً در مواقع نیاز نسبت به آپدیت برنامه های خود اقدام کنید. آپدیت بودن نرم افزاری گوشی نیز در میزان مصرف و عملکرد باتری مؤثر بوده و حتی بعضی آپدیت ها بطور ویژه ای جهت بهبود کیفیت باتری ارائه می شوند. باتری های HTC از نظر کیفی نسبت به برندهای معتبر دیگر در سال های اخیر کیفیت کمتری داشته و در صورت نیاز به طول عمر بالاتر بهتر است موارد اشاره شده را رعایت کنید. توجه به وجود احتمالی علائم خرابی باتری و اقدام به تعویض آن در صورت نیاز نیز اهمیت بالایی داشته و نباید نادیده گرفته شود.

بررسی نهایی

به موارد اصلی مؤثر در افزایش میزان دوام باتری های موبایل در بخش های قبلی اشاره شد. علاوه بر این موارد، خاموش کردن قابلیت Sync دائمی اکانت ها، استفاده از حالت Auto Brightness، عدم استفاده از اینترنت دیتا در صورت وجود شبکه وای فای و در صورت امکان فعال کردن Airplane Mode جزو موارد دیگری بوده که می توانید این تغییرات را نیز در نظر داشته باشید. در آیفون ها می توانید حالت Background App Refresh را نیز غیر فعال کنید. بررسی خرابی باتری های آیفون از طریق بخش Battery Health در تنظیمات گوشی نیز امکان پذیر است.

همان طور که در بخش های قبلی ذکر شد، تمامی موارد اشاره شده صرفاً سبب افزایش میزان طول عمر باتری شده و در صورت وجود خرابی، نمی توانند این امر را اصلاح کنند. خرابی باتری کاهش نیافته و به مرور زمان شدید تر نیز می شود؛ از این رو در صورت وجود علائم نشانگر وجود مشکل در باتری، چاره ای جز اقدام به تعویض آن نخواهید داشت. به این نکته نیز باید توجه کرد که به دلیل خروج جریان انرژی نامناسب از باتری، احتمالاً در بلندمدت سایر بخش های سخت افزاری گوشی نیز دچار مشکل خواهند شد. اما در صورت عدم وجود علائم، اعمال تغییرات و تنظیماتی که در بخش های قبلی به آن ها اشاره شد، پیشنهاد می شود.

راهنمای کامل نگهداری از باتری لپ‌تاپ

دیدگاه‌ها (0)

*
*