همیار اتوماسیون صنعتی

نکته های طلایی نصب صحیح اینورتر

نصب صحیح اینورتر

نکته های طلایی نصب صحیح اینورتر

Install the correct inverter

نصب صحیح اینورتر
نصب صحیح اینورتر و نکاتی که در زمان نصب اینورتر بسیار مهم هستند چیست؟

نصب صحیح اینورتر یا همان درایو صنعتی

The inverter is installed correctly in electromarket

  • در این مقاله شما مراحل نصب صحیح اینورتر،
  • وارد کردن پارامترها
  • رفع مشکلات
  • نگهداری روزانه درایو های موتور را فرا خواهید گرفت.

برای تضمین عملکرد ایمن و کار بدون خطر تجهیزات

توصیه می شود قبل از اتصال برق به اینورتر موارد ایمنی زیر مطالعه گردند:

خطر ! قبل از هرگونه تعمیر یا رسیدگی لازم است برق اینورتر قطع شود،
وقتی اینورتر در حال کار است تجهیزات برق رسان و نباید قطع و وصل شوند،
تعمیر یا رسیدگی و سرویس اینورتر باید توسط تکنسین های مطلع و دوره دیده انجام گردد.

توجه: بر روی بردهای مدار چاپی قطعات حساس CMOS وجود دارند،

این عناصر خصوصا نسبت به الکتریسیته ساکن حساس هستند.
برای جلوگیری از اعمال خسارت به این قطعات،

[quote arrow=”yes”]

این قسمت ها و یا برد را با اشیاء فلزی و یا دست لخت ( بدون دستکش ) لمس ننمائید.

[/quote]

خطر !

حتی اگر برق مدار قطع شود ممکن است یک بار الکتریکی هنوز درخازن های DC Linc باقی بماند که دارای ولتاژ خطر ناکی است.

برای پیشگیری از هرگونه جراحت یا آسیب قبل از آنکه تمامی LED ها خاموش شوند به ترمینال های قدرت دست نزنید و اقدام به باز کردن فریم اینورتر نکنید،

حتما توجه نمائید که در درایو فرکانس متغیر المان ها و قطعاتی وجود دارند که برق دار می باشند و این قسمت های برق دار نباید لمس شوند.

[quote arrow=”yes”]

حتما اینورتر را از طریق ترمینال ارت زمین کنید،نکته بسیار مهمی است.

 

[/quote]خطر !

یکی از مواردی که باعث خرابی درایو ها می شود استفاده غیر صحیح در هنگام متصل کردن کابل ها به ترمینال های ورودی / خروجی می باشد .

توجه !

ملحقات و مواردی که در ورودی و خروجی یک درایو (VFD) وصل می شوند اعم از

  • کابل،
  • کنتاکتور،
  • چوک ورودی،
  • چوک خروجی،
  • EMI فیلتر
  • EMC فیلتر
  • مقاومت ترمز

باید مطابق با استاندارد بین المللی EN50178 باشند.

قسمت های برق دار باید به گونه ای در کنار هم قرار گیرند و یا حداقل دارای حفاظ هایی باشند که مطابق با الزامات حفاظتی باشند.

IP20 باشند قسمت های بالایی و یا نوک ملحقات و یا حفاظ ها باید مطابق با الزامات حفاظتی IP40 باشند.

توجه : در حین کار ممکن است خنک کننده ها Heat sink داغ شوند ، در حین کار تا دمای ˚۷۰C  گرم شوند خنک کننده ها را لمس ننمایید .

برای نصب صحیح اینورتر از کجا شروع کنیم؟

دریافت و بررسی اینورتر

√ کنترل نمائید که بسته محتوی یک درایو (VFD) ، راهنمای استفاده و پوشش جلوگیری کننده از گرد و غبار باشد.

√ قطعه را از نظر ظاهری بررسی نمایید و مطمئن شوید که در حین حمل و نقل آسیب ندیده باشد .

√ مطمئن شوید که شماره ی دستگاه مندرج روی پلاک ، با مشخصات شماره ی دستگاهی که سفارش داده اید ، مطابقت داشته باشد.

اطلاعات مندرج در پلاک مشخصات اینورتر:

 

نمونه پلاک اینورتر سانترنو ایتالیا سری پنتا

نمونه پلاک اینورتر سانترنو ایتالیا سری پنتا

به عنوان مثال برای درایو AC مدل SINUS PENTA 0402 4T XA2K0 معادل ۴۰۰ کیلووات سانترنو ایتالیا است و ولتاژ کاری دستگاه ۴۰۰ ولت است.

نمونه کد فنی اینورتر سانترنو سری پنتا که در زمان خرید و سفارش باید به آن توجه کرد

نمونه کد فنی اینورتر سانترنو سری پنتا که در زمان خرید و سفارش باید به آن توجه کرد

 

انبارداری و نصب اینورتر

انبارداری

اینورتر AC باید قبل از نصب در همان کارتن مخصوص خودش نگهداری شود.

برای حفظ اعتبار زمان پوشش گارانتی باید دقت شود که در مواقعی که برای یک مدت زمان طولانی اینورتر استفاده نمی شود،
بصورت صحیح نگهداری شود.

شرایط محیط :

حین کار

دمای هوا : از ۱۰ – تا ۴۰ درجه سانتیگراد ۵۰+ درجه سانتیگراد بدون محافظ گرد و غبار

فشار هوا : از ۸۶ تا ۱۰۶ کیلو پاسکال

ارتفاع نصب : حداکثر ۱۰۰۰ متر از سطح دریا

لرزش و ارتعاش : حداکثر ۴.۸۶m/s² معادل ۱G در فرکانس کمتر از ۲۰HZ حداکثر ۵.۸۸m/s² معادل ۱G در فرکانس ۲۰HZ تا ۵۰HZ

نگهداری :

دمای محیط ۲۰ – تا ۶۰ درجه سانتیگراد

[quote arrow=”yes”]

رطوبت نسبی کمتر از ۹۰ ٪ (در این حالت نیز جمع شدگی یا فشردگی آب در مورد رطوبت مجاز نمی باشد. منظور اینکه این شرایط برای رطوبت یکنواخت و همگن ذکر شده است)

 

[/quote]

فشار هوا : ۸۶ تا ۱۰۶ کیلو پاسکال

حمل و نقل:

دمای از ۲۰ – تا ۶۰ + درجه سانتیگراد

رطوبت نسبی کمتر از ۹۰ ٪ ( جمع شدگی یا فشردگی در مورد رطوبت مجاز نمی باشد )

فشار هوا ۸۶ تا ۱۰۶ کیلو پاسکال

لرزش : حداکثر ۹.۸۶m/s² معادل ۱G در فرکانس کمتر از ۲۰HZ حداکثر ۵.۸۸m/s² معادل ۱G در فرکانس ۲۰HZ تا ۵۰HZ

نصب فیزیکی اینورتر

سیم های مربوط به ولتاژ ورودی ، کنترل و موتور باید جداگانه نصب شوند و نباید از مسیر یک داکت ( خرطومی ) تغذیه شوند .

برای تست کابل هایی که به درایو متصل می شوند ، تجهیزات کابل های متصل به درایو نباید با ولتاژ بالا تست شوند.

[quote arrow=”yes”]

عدم رعایت عایق بندی، شدیدا باعث کاهش طول عمر درایو میشود.

[/quote]محل نصب برای اینورتر

هنگامی که می خواهید یک محل نصب برای اینورتر را انتخاب نمایید مطمئن شوید که موارد احتیاط ذکر شده و پیش بینی های زیر را در نظر گرفته اید.
توجه شود که در صورت درنظر نگرفتن موارد ضروری زیر گارانتی را از دست خواهید داد.

نصب صحیح اینورتر

  1. اینورتر را در محلی که در معرض دما یا رطوبت بالا و یا لرزش اضافی باشد قرار ندهید.
    از مایعات ، گازهای خورنده ،گرد و غبار موجود در هوا و یا ذرات معلق فلزی و نظیر آن نیز باید اجتناب شوند.
    در صورت کار در محیط هایی با گرد و غبار فلزی از کولر گازی در تابلو استفاده شود.
  2. اینورتر را باید به صورت عمودی نصب شود و سعی شود که محدودیتی برای عبور جریان هوا از بین پره های رادیاتور و هیت سینک ایجاد نشود.
  3. اینورتر AC تولید حرارت مینماید، برای پراکنده شدن حرارت سعی شود در اطراف درایو، فضای کافی در نظر گرفته شود.
  4. در اینورتر VFD فن برای خنک سازی در نظر گرفته شده است در صورتی که در تابلوی برق شما برخی از وسایل ایجاد حرارت،
    وجود دارند از فن برای تابلو استفاده شود تا در تابلو هوا جریان پیدا کند.

روش صحیح نصب افقی اینورتر

روش صحیح نصب افقی اینورتر

روش نصب صحیح اینورتر به صورت عمودی

روش نصب صحیح اینورتر به صورت عمودی

اصول سیم بندی صحیح اینورتر

ولتاژ خطرناک:

قبل از باز کردن درایو AC

  • تمامی برق‌های متصل به درایو AC را قطع نمایید.
  • چند دقیقه صبر کنید تا خازن‌های BUS-DC تخلیه شوند.

هرگونه تغییر و تبدیل مکانیکی یا الکتریکی در اینورتر ها قبل از موافقت کتبی و قبلی با سازنده،باعث ابطال تمامی تضمین ها شده و ممکن است علاوه بر ابطال فرمت UL باعث خطرات جانی و مالی گردد. (UL یعنی آزمایش‌های متعهد)

حفاظت در مقابل اتصال کوتاه:

ولتاژ باید مساوی یا کمتر از ۴۴۰V باشد (برای مدل ۴۶۰V تا ولتاژ ۴۸۰V مجاز است) منبع جریان باید مساوی یا کمتر از RMS A 5000 باشد.
برای مدل ۴۰HP یا بالاتر RMS 10000A .
در غیر این صورت نصب چوک Reactor الزامی است.

اطلاعات عمومی در مورد سیم بندی:

کدهای قابل کاربرد:

تمامی درایوهای AC معتبر درواقع در فهرست آزمایشگاه‌ های متعهد Laboratories Underwriter و فهرست آزمایشگاه‌های متعهد کانادایی CUL می‌باشند و بنابراین با نیازمندی‌ها و الزامات NEC یعنی (کد ملّی الکتریکی) و کد کانادایی الکتریکی CEC مطابقت دارند.

درصورتی‌ که می‌خواهیم نصب ما مطابق با الزامات UL و CUL باشد باید به‌ عنوان یک حداقل استاندارد،
موارد مذکور در مورد نکات مهم سیم بندی را رعایت کنیم و یا اینکه می‌توان از استانداردهای محلی دیگری که البته فراتر وسخت گیرانه تر از الزامات UL و CUL باشند استفاده نمود.

[quote arrow=”yes”]

در این رابطه به برچسب اطلاعات فنی درایو AC یا به پلاک مشخصات الکتریکی موتور مراجعه شود.

 

[/quote]در قسمت ضمیمه B″ مشخصات فیوز خط′′ به شماره دستگاه‌های توصیه‌شده در مورد فیوزها اشاره‌شده است که در کنار آن نیز نوشته‌شده است.

این فیوزها یا موارد معادل آن‌ها باید در هر نصب استفاده شوند و درواقع هنگام نصب هر جا می‌خواهیم الزامات استانداردهای .L.U را رعایت کنیم باید از فیوزهای مذکور استفاده کنیم.

دیاگرام سیم بندی پایه:

استفاده‌کنندگان باید سیم بندی را مطابق با دیاگرام‌های مداری که در ذیل نشان داده‌شده است انجام دهند.

لطفاً به پورت ارتباطی ۴۸۵-RS هیچ مودم یا خط تلفنی وصل نکنید چون در این صورت ممکن است خسارت جبران‌ ناپذیری را در پی داشته باشد.

دیاگرام سیم بندی پایه سانترنو سینوس پنتا

دیاگرام سیم بندی پایه سانترنو سینوس پنتا

ترمینال های خارجی ( سیم بندی مدار اصلی ):

توضیح ترمینال های فوق مربوط به اینورتر دلتا سری B میباشد.

  • ترمینال های ولتاژ ورودی R/L1,S/L2,T/R3
  • ترمینال های خروجی اتصال به موتور U/T1,V/T2,W/T3
  • +۱,+۲ برای اتصال چوک DC خارجی
  • +۲/B1~B2 اتصال به مقاومت ترمز
  • +۲ ~+۲/B1 محل اتصال یونیت ترمز خارجی

ترمینال های کنترلی ( سیم بندی مدار فرمان ):

  • فرمان جلو بردن یا توقف ( راستگرد) FWD
  • فرمان برگشت یا توقف ( چپگرد) REV
  • فرمان جاگ ( آهسته به جلو بردن ) JOG
  • خطای خارجی EF
  • ورودی شمارنده خارجی TRG
  • ورودی چند کاره ۱ MI1
  • ورودی چند کاره ۲ MI2
  • ورودی چند کاره ۲ MI2
  • ورودی چند کاره ۴ MI4
  • ورودی چند کاره ۵ MI5
  • ورودی چند کاره ۶ MI6
  • DFM فرکانس متر دیجیتالی ( خروجی کلکتور باز)
  • +۲۴V منبع ولتاژ DC برای حالت استفاده Source می شود
  • DCM مشترک مربوط به ترمینال های فرمان برای حالت استفاده SINK می شود
  • خروجی چند کاره رله RA (N.O.) a
  • خروجی چند کاره رله RB (N.C.) b
  • خروجی چند کاره رله سر مشترک RC
    حداکثرجریان بار
    ۵A (N.O.) 3A (N.C.) 240VAC
    ۵A (N.O.) 3A (N.C.) 24VDC
    جریان مجاز رله
    ۱.۵A (N.O.) 0.5A (N.C.) 240VAC
    ۱.۵A (N.O.) 0.5A (N.C.) 24VDC
  • خروجی چند کاره ۱ MO1 اپتوکوپلر
  • خروجی چند کاره ۲ MO2 اپتوکوپلر
  • خروجی چند کاره ۳ MO3 اپتوکوپلر
  •  ۴۸VDC 50mA MCM مشترک خروجی چند کاره اپتوکوپلر حداکثر ولتاژ
    ۴۸VDC 50mA حداکثر ولتاژ
  • ۱۰V 20mA +10 منبع تغذیه برای پتانسیومتر خارجی
  • ۱۰V ورودی ولتاژ آنالوگ ۰ تا AVI
  • ۴~۲۰ ma ورودی جریان آنالوگ ACI
  • -۱۰V ~ +10V ورودی ولتاژ آنالوگ ۲ AUI
  • ۰~۱۰V – ۲۰ma فرکانس متر / آمپرمتر آنالوگ AFM
  • سیگنال کنترل آنالوگ ( مشترک ) ACM

[box type=”tip”]

تفاوت بین سافت استارتر و اینورتر

[/box]

اهمیت اتوتیون کردن اینورتر Auto tuning

پارامتر فوق یکی از مهم ترین و حیاتی ترین پارامترهایی است که باید تنظیم شود و تنظیم این پارامتر باعث افزایش راندمان و عملکرد بهترالکتروموتور میشود.

با تنظیم این پارامتر  شناحت کامل موتور توسط اینورتر انجام میشود و پارامترهای :
(Rated current Current without load Stator resistanceRotor resistance Leakage inductance) به صورت اتوماتیک و فوق العاده دقیق انجام میشود.

[quote arrow=”yes”]

توجه: پروسه Auto tuning باید در زمان بی باری موتور انجام شود و اگر شرایط جدا کردن بار را از موتور ندارین پارامتر فوق را به صورت استاتیک عملیاتی کنید.

[/quote]

یک گزارش در باب اهمیت پروسه اتوتیون کردن درایو های فرکانسی:

الکتروموتوری با توان یک ۱ MW و ولتاژ ورودی ۶۹۰V  توسط درایو مارک زیمنس مدل  (SINAMICS G150) راه‌اندازی می‌گردد .

نوع کار پمپ انتقال آب است و دائم کار پس از حدود سه سال با اینکه بازدید هفتگی و ماهانه مرتب انجام می‌گیرد، صدای بلبرینگ‌های الکتروموتور زیاد می‌شود و با هماهنگی مسئول برق و مکانیک و مدیریت تولید موتور از پمپ جدا می‌شود.

با توجه به زنگ‌زدگی بدنه و خرابی اورینگ ها تصمیم به سرویس کلی الکتروموتور گرفته می‌شود (چون موتور دوازده پالسِ هست.)

از تمام کابل‌ها عکس گرفته می‌شود وایرینگ با نظارت چند نفر تکنسین به‌صورت دقیق بازمی‌گردد سیم‌های حس‌گر دمای عقب و جلو هم شماره‌گذاری می‌گردد.

و الکتروموتور جهت سرویس کلی به کارگاه اصلی تعمیرات منتقل می‌شود .

الکتروموتور پس از تعمیر و سرویس کامل  توسط افراد مجرب و باتجربه که با وسواس خاصی انجام می‌گیرد.

مجدداً با هماهنگی مدیران  فنی جهت نصب به قسمت اصلی هدایت می‌شود تصمیم گرفته می‌شود، ابتدا یک‌بار بدون پمپ الکتروموتور استارت زده شود در صورت نداشتن ایراد به پمپ و بار وصل گردد.

   پس از وصل شدن  کابل‌ها به‌صورت دقیق فرمان استارت به اپراتور داده می‌شود .

[quote arrow=”yes”]

همه کارها چند بار چک شده و در اوراق مربوطه صورت‌جلسه می‌گردد.

ولی پس از فرمان استارت الکتروموتور نیم دور می‌چرخد جریان ثبت‌شده تا پانصد آمپر بالا می‌رود ولی درایو فالت می‌دهد.

در فالت درایو ثبت‌شده : (الکتروموتور هماهنگ نیست)

[/quote]

عرق سرد پرپی‌شانی مدیران کارکنان نمایان می‌شود کارکنان برق و مکانیک هرکدام اصرار دارند که کار خود را درست انجام داده‌اند .

مدیر کارخانه عصبانی است  و می‌پرسد پس ایراد از کجاست ؟

امکان ندارد ،حتماً  یا وایرینگ اشتباه است، یا ایراد مکانیکی باعث خرابی سیم‌پیچی گردیده است.

لذا الکتروموتور  مجدداً به واحد تعمیرات ارسال می‌شود از افراد متخصص دیگر هم‌نظر خواهی می‌شود .

یکی می‌گوید: موتور کلوز لوپ closed loop نبوده ؟

خیر اینکودر نداشته اوپن لوپ open loop بوده

دیگری می‌گفت:  رو تور را برعکس جا نزدید ؟

 نه دوست عزیز دقیقاً مونتاژ مجدد ، مثل نمونه اولیه و گزارش‌های زمان باز شدن انجام‌شده است.

دیگری می‌پرسد: روتور روان است و با دست می‌چرخد ؟

بله  آقا خیلی روان و مرتب است.

خلاصه یکی از کارگران ساده می‌گوید: آقا مهندس، پمپ را ببندید شاید با پمپ کار کند.

اخم مسئولان درمی‌آید، آقا به کاری که تخصص نداری دخالت نکن الکتروموتور بدون بار پانصد آمپر می‌کشد میدانی پانصد آمپر یعنی چه؟

چطور با بار کامل می‌تواند کار کند قطعاً خواهد سوخت.

پس از بازدید مجدد که این دفعه از تمام مراحل عکس گرفته می‌شود.

مجدداً الکتروموتور برای آزمودن بی‌باری ارسال و باز تکرار همان قضیه به قولی : (آش همان آش و کاسه همان کاسه)

  دیگر کار به توهین و بازخواست و احتمالاً اخراج خواهد رسید.

آیا باید با وکیل شرکت مشاوره کرد؟

آیا ضرر و زیان وارده را همه کارکنان برق و مکانیک می‌توانند جبران کنند.

آیا باید دوربین‌های مداربسته را چک کرد یا نگهبانان را بازخواست کرد‌.

احتمال خرابکاری تا چه حد است ؟

  بالاخره یکی از مسئولان برق با یکی از همکاران ما در الکترومارکت تماس می‌گیرد و قضیه را مطرح می‌کند.

ایشان می‌گوید : اگر مطمئن هستید همه چی درسته پمپ را ببندید قطعاً الکتروموتور کار خواهد کرد . !!!

مسئول برق می‌گوید:  مدیریت قبول نمی‌کند ریسک خطر بالاست.

دلیل فنی شما چیست ؟

اما توضیح فنی :

در صورت کار یک الکتروموتور معمولاً با چند مد کنترلی کار می‌کند یکی از مدها مد V/F است.
مد دیگر VCS است.

در مد (vector control sensorless) دو نوع اتوتیون (Autotuning) است.

اتوتیون با بار (Static) و بدون بار (Rotation) احتمالاً این درایو با الکتروموتور با بار اتوتیون شده است. حالا بدون بار فالت می‌دهد .

به همین سادگی، مسئله چون حل شود آسان شود.

مسئول برق با دلایل فنی و با هماهنگی مدیریت همین کار می‌کنند و دقیقاً جواب می‌گیرند .

یک نکته : یک متخصص باید به همه جوانب کار دقت کند حتی به گفته‌های یک کارگر ساده .

نکات مهم راجع به سیم بندی نصب صحیح اینورتر

توجه :
برق AC را به ترمینال های  ۱ W/T و ۳ V/T و ۲ U/T متصل نکنید زیرا باعث خرابی درایو میشود.

اخطار: مطمئن شوید که تمام پیچ ها سفت شده باشند.

  • در حین نصب دقت نمایید که باید استانداردهای ایمنی ، ساختاری و عملکردی الکتریکی مربوط به کشور ایران رعایت شوند.
  • مطمئن شوید که ابزارهای حفاظتی مناسب (مانند فیوز ها و قطع کن ها) بین منبع تغذیه و درایو AC قرار گرفته اند.
  • مطمئن شوید که اتصال ها بصورت صحیح بسته شده اند و درایو به نحو صحیح زمین GND شده باشد مقاومت زمین نباید بش از ۰.۱ Ώ باشد.

[quote]

از اتصالات زمین با توجه به استانداردهای AWG / MCM استفاده نمایید و توجه شود که اتصال های مربوط به زمین هرچه کوتاهتر باشد بهتر است.

[/quote]

در زمان نصب صحیح اینورتر

واحدهای چندتایی اینورتر ها را میتوان در محل نصب کرد می‌توان تمامی آن‌ها را مستقیماً به یک ترمینال زمین (GND) مشترک متصل کرد.

بعلاوه می توان ترمینال های زمین (GND)  اینورتر را به صورت موازی نیز متصل کرد که در شکل زیر نشان داده‌شده است و البته نکته مهم این است که در وصل کردن زمین‌ها نباید حلقه یا لوپ ایجاد شود .

اصول نصب ارت در زمان نصب صحیح اینورتر

اصول نصب ارت در زمان نصب صحیح اینورتر

  • وقتی که ترمینال های خروجی درایو W/T3,V/T2,U/T1 به ترمینال های موتور ۱ W/T و ۳ V/T و ۲ U/T متصل میشوند موتور در خلاف جهت عقربه های ساعتکار خواهد کرد (که می توان از انتهای محور موتور، چرخش آن را ملاحظه کرد) و این هنگامی خواهد بود که یک فرمان کار به صورت ( رو به جلو) Forward دریافت شده است.
  • برای معکوس کردن جهت چرخش موتور می توان هریک از دو تا اتصال های موتور را با هم جابجا کرد.
  • مطمئن شوید که منبع تغذیه ورودی به صورت صحیح ولتاژ و جریان لازم برای درایو را تأمین کند.

 

هنگامی که درایو به برق متصل است سیم بندی را باز یا بسته نکنید.

  • هنگامی که درایو در حال کارکردن است سعی نکنید که سیگنال هایی را روی برد مدار آن اعمال کنید (مثلا هنگام کار درایو، نباید آن را به اسیلوسکوپ یا نظایر آن وصل کرد).
  • برای درایوهای AC تک فاز ، می توان برق AC را به هر یک از دو ترمینال ورودی (دو تا ازسه تا) وصل کرد یعنی دو تا از ترمینال های R/L1, S/L2, T/L 3.

مسیر سیم های کنترل باید از سیم های برق جدا باشد و یا حداقل باید با زاویه ۹۰ نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند.
(کابل سیم کنترل باید مجزا باشد )

استاندارد رعایت فاصله کابل های اینورتر

استاندارد رعایت فاصله کابل های اینورتر

استاندارد رعایت فاصله کابل های اینورتر

استاندارد رعایت فاصله کابل های اینورتر

در صورتی که بخواهیم برای کاهش  تداخل الکترومغناطیسی  از فیلتر EMI استفاده کنیم، این فیلتر باید تا حد امکان نزدیک به درایو نصب شود.
البته با کاهش فرکانس حامل Carrier نیز می توان EMI یا تداخل الکترومغناطیسی را کاهش داد.

احتیاط های مربوط به کار موتور در زمان نصب صحیح اینورتر

هنگامی که از درایو AC برای به کار انداختن یک موتور القایی سه فاز معمولی استفاده می کنید توجه نمایید که در این حالت اتلاف انرژیبیش از حالتی است که برای یک موتور اینورتوری استفاده شود.

[quote arrow=”yes”]

در زمان نصب صحیح اینورتر

از بکار انداختن یا راه‌ اندازی یک موتور القایی استاندارد در سرعت پایین خودداری نمایید. تحت چنین شرایطی،
درجه حرارت موتور ممکن است به علت جریان محدود هوا که توسط موتور ایجاد می‌شود بیش‌ از حد معمول بالا رود و از حد معمول و مناسب برای موتور داغ‌ تر شود.

[/quote]

 

چون فن موتور هم به‌تبع آن و به علت سرعت‌پایین موتور، با سرعت کمتری کار می‌کند.

  • هنگامی که موتور استاندارد در سرعت پایین کار می کند، باید بار خروجی کاهش داده شود.
  • یا از موتور اینورتوری با ظرفیت بالای گرمایی یا از فن اکسترنال در پشت موتور استفاده شود.
  • اگر در سرعت پایین، میزان گشتاور مطلوب ۱۰۰% مورد نیاز باشد، باید حتما از یک موتور پربازده اینورتری استفاده شود.

دیدگاه‌ها (1)

*
*

    محمود مهمان 4 خرداد 1400 پاسخ

    سلام مطلب خوب اما ناقص
    تشکر