همیار اتوماسیون صنعتی

کاربرد انواع بیرینگ و مشخصات صنعتی هر کدام

بیرینگ

بیرینگ یا یاتاقان به یک مجموعه مکانیکی گفته می شود که میان دو قطعه قرار می گیرد که حرکت چرخشی نسبی دارند . در واقع اگر یک دستگاه دارای روتور و استاتور باشد، به واسطه حرکت چرخشی حد فاصل بین روتور و استاتور به شدت دچار اصطکاک می شود و نیاز به وجود قطعه ای واسط وجود دارد که ارتباط بین روتور و استاتور را برقرار نماید.

وظیفه انواع بیرینگ چیست؟

از وظایف اصلی بیرینگ ها می توان به؛ کاهش اصطکاک، وظیفه تحمل (Bear) نیروهای محوری، نیروهای شعاعی یا ترکیب این دو اشاره نمود.

اجزای اصلی بیرینگ های صنعتی کدام اند؟

بیرینگ های صنعتی از چهار جزء اصلی؛ رینگ داخلی، رینگ خارجی، قطعات واسط در حال چرخش(ساچمه یا رولر) و جدا کننده(کاسه نمد) تشکیل می شوند.

دسته بندی انواع بیرینگ صنعتی کدام اند؟

 به طور کلی بیرینگ ها در سه دسته زیر قرار دارند:

 بیرینگ غلطشی: رینگ داخلی این نوع بیرینگ در تماس با شافت است و با سرعتی برابر با روتور، چرخش می کند. رولر یا ساچمه های بیرینگ غلطشی واسط بین رینگ داخلی و رینگ خارجی با سرعت مشخص چرخش می کنند از این رو مهم ترین نقش در کاهش اصطکاک را دارند. در صورت استفاده از رولر در این نوع بیرینگ، تماس به صورت خطی و در صورت استفاده از ساچمه تماس به صورت نقطه ای خواهد بود.

بیرینگ لغزشی: ساختار بیرینگ های لغزشی  ساده تر بوده و قطر داخل بیرینگ معمولا به صورت بابیت ریزی شده است و در حضور روغن چرخش شافت روی این سطح به صورت روان صورت می پذیرد.

 بیرینگ تراست: چنانچه از بیرینگ صرفا جهت مهار نیروی محوری (تراست) استفاده شود، به عنوان بیرینگ تراست شناخته می شود. این نوع بیرینگ صنعتی شامل تعدادی پد برای تحمل نیروی محوری، جداکننده پدها، مسیرهای انتقال روغن، پلیت یا اکولایزر زیر پدها و رینگ های نگهدارنده است. همچنین بر اساس نوع برند نیز بلبرینگ ها در دسته های مختلفی قرار می گیرند. به طور مثال می توانی به برندهای معروف مثل بلبرینگ FAG ، بلبرینگ برند SKF  و غیر اشاره نمود که برای خرید می توانید به تامین کننده های معتبر داخل ایران مراجعه کنید.

بیرینگ

انواع بیرینگ های غلطشی کدام اند؟

این نوع بیرینگ ها را می توان در دو دسته بلبرینگ و رولبرینگ قرار داد که این دو دسته خود به زیر دسته هایی تقسیم می شوند:

  • انواع بلبرینگ :

بلبرینگ های شیار عمیق:

 این نوع بلبرینگ کاربردی ترین بلبرینگ در صنعت است که در هر رینگ آن یک شیار عمیق دایره ای با شعاعی برابر با شعاع ساچمه وجود دارد که قابلیت تحمل بارهای شعاعی زیاد به همراه مقدار بسیار کم نیروهای محوری را به آن می دهد. از انواع بلبرینگ های شیار عمیق می توان به بلبرینگ های شیار عمیق با شیار جازنی، بلبرینگ های شیار عمیق نوع s و بلبرینگ دینام اشاره کرد.

بلبرینگ های تماس زاویه ای:

در این نوع بلبرینگ، رینگ داخلی و رینگ خارجی آن بطور نسبی با هم جابجا می شوند لذا تحمل بار محوری و بار شعاعی به طور همزمان امکان پذیر است. بلبرینگ های تماس زاویه ای در درجه های ۱۵ و ۲۵ و ۴۰ درجه تولید می شوند . هر چه مقدار زاویه تماس بیشتر باشد، قدرت تحمل بار محوری نیز بیشتر خواهد بود.

بلبرینگ های تماس زاویه ایی به 3 دسته؛  بلبرینگ تماس زاویه ایی یک ردیفه  (Single row angular contact ball bearings)، بلبرینگ تماس زاویه ایی دو ردیفه یا دوبل (Double row angular contact ball bearings)، بلبرینگ تماس زاویـــه ایی چهار نقطه تماس (Four-point contact ball bearings) تقسیم می شوند.

بلبرینگ های کف گرد:

این نوع بلبرینگ ها تنها نیروهای محوری بالا را تحمل می کنند و شامل بلبرینگ های کف گرد یک ردیفه، بلبرینگ های کف گرد دو ردیفه هستند که براساس جهت تحمل بار نام گذاری شده اند. به طوری که بلبرینگ های کف گرد دو طرفه  بارهای محوری از بالا و پایین را تحمل می کنند در حالی که بلبرینگ های کف گرد یک طرفه فقط قادر به تحمل بار محوری از یک سمت هستند.

بلبرینگ های خود تنظیم:

این نوع بلبرینگ ها‌  توانایی تنظیم در شرایط ناهمراستایی شفت را دارا هستند و با ابعاد متوسط و پر مصرف با حلقه آب بند با گریس کافی تا پایان عمر مفید ساخته می شوند. کاربرد بلبرینگ های خود تنظیم در ماشین آلات کشاورزی و نوار نقاله ها است.

  • انواع رولبرینگ:

رولبرینگ های استوانه ای:

 این نوع رولبرینگ شامل انواع رولبرینگ های استوانه ای کف گرد ، بیرینگ های پرغلتک استوانه ای است که رایج ترین نوع مورد استفاده در صنعت هستند. رولبرینگ های استوانه ای تنها قادر به تحمل نیروهای شعاعی بالا هستند و در دورهای پایین به کار برده می شوند.

رولبرینگ های سوزنی:

 این نوع رولبرینگ شامل؛ رولبرینگ های سوزنی با پوسته کشیده شده و رولبرینگ های سوزنی کف گرد است که با توجه به بالا بودن نسبت طول به قطر رولر، فضای کمتری نسبت به رولبرینگ معمولی اشغال می کند. از ویژگی های رولبرینگ های سوزنی می توان به قابلیت بسیار بالا تحمل نیروهای شعاعی در دورهای پایین و بدون عدم هم  محوری اشاره نمود.

رولبرینگ های مخروطی:

 این نوع رولبرینگ ها شامل؛ رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه و رولبرینگ های مخروطی دو ردیفه بوده و دارای تماس زاویه ای بین ۱۰ الی ۳۰ درجه هستند. تحمل بسیار بالای بارهای ترکیبی (شعاعی و محوری) و تحمل عدم هم محوری به مقدار بسیار کم را می توان از ویژگی های این نوع رولبرینگ ها عنوان نمود.

رولبرینگ های بشکه ای (رولبرینگ های بشکه ای کف گرد):

این نوع رولبرینگ کف گرد به شکلی طراحی شده که تنها توانایی تحمل نیروی محوری در دور پایین شافت و عدم هم محوری را دارد. چنانچه از رولر استفاده شود، رولبرینگ کف گرد ایجاد خواهد شد که تقریبا ویژگی های مشابه بلبرینگ کف گرد را دارد. از بارزترین خصوصیات این نوع بیرینگ، قابلیت دمونتاژ اجزاء آن است که در نتیجه مونتاژ آن روی مجموعه ساده می شود. این یاتاقان  می تواند به صورت یک طرفه یا دو طرفه طراحی و تولید شود.

چگونه می توان انواع بیرنگ های صنعتی را خریداری کرد؟

گروه بازرگانی چاکو به عنوان مرجع بسیار کاملی از انواع بیرینگ های صنعتی از برندهای معتبر و مختلف همواره آماده تامین نیاز صنایع مختلف به بیرینگ های صنعتی است. تنوع، کیفیت بالا، برندهای معتبر، ارسال سریع و … از اصلی ترین مزایای خرید از گروه بازرگانی چاکو خواهد بود از این رو با اطمینان خاطر بالا سفارشات خود را ثبت کنید.  

فرق بین آمپر، ولت و وات چیست؟

دیدگاه‌ها (0)

*
*