همیار اتوماسیون صنعتی

مروری بر پی ال سی 1200 زیمنس

پی ال سی 1200 زیمنس

پی ال سی ها نقش پررنگی در اتوماسیون صنعتی و صنایع مختلف بازی می کنند. به بیان ساده می توان PLC را مغز متفکر هر سیستم اتوماسیون معرفی کرد. تمام برنامه های اجرایی و حلقه های مقایسه ای متناسب با فرآیندهای مختلف سیستم در حافظه کنترل کننده صنعتی ذخیره می شود. PLC ها انواع بسیار گوناگونی دارند. شرکت های مختلفی در جای جای دنیا اقدام به تولید کنترل کننده های صنعتی نموده اند.

پی ال سی 1200 زیمنس از جمله کنترل کننده های محبوب در سراسر دنیاست. این PLC ها به منظور استفاده در پروژه های کوچک تا متوسط اتوماسیون توسعه داده شده اند. طراحی ماژولار، قدرت پردازش بالا و تنوع ماژول های توسعه سبب محبوبیت بیش از پیش این کنترل کننده ها شده است. در ادامه به بررسی بیشتر این خانواده خواهیم پرداخت.

پی ال سی 1200 زیمنس

این کنترل کننده از اعضای خانواده سیماتیک زیمنس است که جانشین نسخه اولیه S7 – 200 شده است. 1200 یک کنترلر جمع و جور و ماژولار است که برای استفاده در طیف گسترده ای از برنامه های اتوماسیون، از کارهای ساده تا برنامه های پیچیده، طراحی شده است. طراحی ماژولار این کنترل کننده دست کاربر را برای شخصی سازی PLC متناسب با نیاز پروژه کاملا باز می گذارد.

در ساختار پی ال سی 1200 زیمنس یک ماژول پردازنده مرکزی وجود دارد که با اتصال ماژول های افزایشی توسعه پیدا می کند. ماژول پردازنده CPU در سری های مختلف موجود هستند. تفاوت اصلی این سری ها در سطح عملکرد یا قدرت و سرعت پردازش و همچنین ظرفیت حافظه در نظر گرفته شده برای PLC است.

ساختار ماژولار این کنترل کننده صنعتی از ماژول های اصلی تغذیه، پردازنده، ارتباطی، ورودی و خروجی و ماژول های فناوری ساخته می شود. برای هر کدام از این ماژول ها انتخاب های متفاوتی در دسترس است. تنوع ماژول ها سازگاری پی ال سی 1200 زیمنس با کاربردهای مختلف را افزایش داده است. ماژول های ورودی / خروجی در دو نوع دیجیتال و آنالوگ عرضه می شوند و ماژول های فناوری جهت کاربردهای خاصی مانند کنترل بازوهای رباتیک و … مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از چالش های اصلی استفاده از کنترل کننده های صنعتی، پیچیدگی برنامه نویسی و پیکره بندی آن ها است. خانواده سیماتیک 1200 را می توان با استفاده از نرم افزار TIA Portal برنامه ریزی کرد. تیا در واقع یک محیط یکپارچه برای برنامه نویسی، پیکربندی و راه اندازی کنترلرها و سایر دستگاه های اتوماسیون صنعتی زیمنس است. پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی مختلف و رابط گرافیکی کاربر پسند تیا، سبب سهولت برنامه نویسی 1200 شده است.

پی ال سی 1200 زیمنس

ویژگی های کلیدی SIMATIC S7-1200

وجود برخی ویژگی های کلیدی سبب شده است پی ال سی 1200 نسبت به نمونه های مشابه کاملا متفاوت باشد. اگر 1200 زیمنس را به عنوان کنترل کننده صنعتی پروژه خود انتخاب کنید، از ویژگی های متمایز آن بهره مند خواهید شد. برخی از مهمترین ویژگی های این خانواده زیمنس عبارتند از:

  • طراحی فشرده و ماژولار
  • قابلیت ارتباط یکپارچه از طریق پروتکل های استاندارد PROFINET و اترنت
  • طیف گسترده توابع کابردی پیشرفته جهت تسهیل برنامه نویسی
  • برنامه ریزی و پیکربندی آسان با استفاده از نرم افزار TIA Portal
  • طراحی مستحکم و قابل اعتماد
پی ال سی 1200 زیمنس

کاربردهای 1200 زیمنس

در بخش های قبل اشاره کردیم که سیماتیک 1200 به صورت کلی برای استفاده در پروژه های کوچک تا متوسط اتوماسیون طراحی شده است. از این کنترل کننده های صنعتی در صنایع مختلفی می توان بهره برد. از جمله صنایعی که در سراسر دنیا اقدام به استفاده از 1200 کرده اند می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • صنایع ماشین سازی
  • صنایع غذایی و آشامیدنی
  • صنعت بسته بندی
  • صنعت خودرو
  • صنعت داروسازی
  • صنعت انرژی
  • تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب

استفاده و پیکربندی آسان پی ال سی های 1200 سبب کاربرد گسترده آن ها در صنایع مختلف می شود. بسته به اینکه در چه کاربردی از اتوماسیون صنعتی بهره می برید، می توان کاربردهای متنوعی برای 1200 تعریف کرد. از جمله برنامه هایی که می توان برای اجرای آن از SIMATIC S7-1200 بهره برد موارد زیر است:

  • کنترل تسمه نقاله
  • کنترل ربات ها
  • نظارت و کنترل فرآیندهای صنعتی
  • اتوماسیون ساختمان یا ساختمان هوشمند

جمع بندی

خانواده 1200 زیمنس از جمله کنترل کننده های صنعتی پرکاربرد در اتوماسیون فرآیندهای ساده تا پیچیده اتوماسیون است. طراحی ماژولار، برنامه نویسی ساده و سهولت پیکرده بندی به کمک تیا پرتال سبب استقبال گسترده از این کنترل کننده در صنایع مختلف شده است. نکته بسیار مهمی که در مورد پی ال سی 1200 زیمنس باید مورد توجه قرار دهید، استفاده از محصول اصلی یا ارجینال است. فروشگاه https://siemenskala.com/ عرضه کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی با گارانتی اصالت و خدمات پس از فروش است. با خرید از این فروشگاه خیال خود را راحت کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*