همیار اتوماسیون صنعتی

موتورخانه های هوشمند چه تفاوتی با موتورخانه های سنتی دارند؟

موتورخانه هوشمند

موتورخانه ها بخشی از ساختمان هاهی مسکونی، اداری و تجاری هستند، که وظیفه نگهداری و جای گذاری ابزار و وسایل مختلفی از قبیل سیستم شوفاژ شامل مخازن، دیگ ها، مشعل ها و همچنین سیستم های سرمایشی نظیر چیلر و سایر وسایل نظیر پمپ ها را بر عهده دارند. در این مطلب به معرفی سیستم و اجزای موتورخانه های هوشمند و سنتی پرداخته و در انتها به مقایسه این دو خواهیم پرداخت.

انواع موتورخانه ها کدامند؟

به طور کلی می توان موتورخانه ها را از مناظر مختلفی مورد دسته بندی قرار داد. برای مثال اگر بخواهیم به بررسی تفاوت های عملکردی موتورخانه ها بپردازیم، به طور کلی موتورخانه ها به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

  • موتورخانه های سرمایشی
  • موتورخانه های گرمایشی
  • موتورخانه هایی که هر دو وظیفه را برعهده دارند

ضمناً لازم است یادآوری کنیم که در برخی از ساختمان ها موتورخانه ها تنها سیستم های تصفیه آب و سیستم های آب رسانی و کنترل وضعیت استخرها را در خود جای می دهند.

یکی دیگر از روش های دسته بندی موتورخانه ها، عملکرد آن ها به صورت اتوماتیک یا غیر اتوماتیک است که این دسته از موتورخانه ها را می توان به دو دسته موتورخانه های معمولی یا سنتی و موتورخانه های هوشمند یا مدرن تقسیم کرد.

موتورخانه ها از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

به طور کلی بسته به موارد استفاده و عملکرد موتورخانه می توان وسایل و تجهیزات زیر را برای یک موتورخانه متصور شد:

سیستم گرمایش مرکزی

سیسسستم گرمایش مرکزی موتورخانه ها، یکی از مرسوم ترین تجهیزات قابل استفاده در موتورخانه ها هستند که خود اجزا و بخش های بسیار زیادی را شامل می شوند. این وسایل شامل مواردی هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد. فرامویش نکنید که خدمات تعمیر موتورخانه تنها باید توسط شرکت های معتبر به انجام برسند، زیرا در غیر این صورت می تواند به جای رفع مشکلات، مشکل موجود را تشدید نیز کند.

دیگ موتورخانه

دیگ موتورخانه ها خود انواع مختلف بسیاری دارند. این وسیله، وظیفه انتقال گرما به آب را بر عهده داشته و به این ترتیب، آب گرم مورد نیاز سیستم گرمایش را فراهم می سازد. دیگ های موتورخانه ها انواع مختلفی دارند که معروفترین و متداول ترین آن ها، دیگ های چدنی و دیگ های فولادی هستند.

خانه هوشمند

مشعل موتورخانه

مشعل در موتورخانه ها وظیفه تبدیل مواد سوختی به حرارت مورد نیاز دیگ را بر عهده دارد. به طور کلی مشعل ها به دو نوع گازی و گازوئیلی دیده شوند، که امروزه، مشعل های گازی بسیار پر استفاده تر از مشعل های گازوئیلی هستند.

مخازن و لوله کشی ها

از مخازن و لوله کشی ها با منظور ذخیره سازی و انتقال آب استفاده می شود. به همین دلیل هنگامی که وارد یک موتورخانه گرمایش مرکزی شوید، اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، سیسستم منسجم لوله کشی ها است.

پمپ ها و تابلو های فرمان

هنگامی که اب به وسیله تجهیزات گرمایشی، گرم می شود، باید به مقصد مورد نظر برسد، اما در در این میان مانعی به نام جاذبه وجود خواهد داشت. برای خنثی کردن اثر جاذبه و افزایش فشار آب در موتورخانه ها از وسیله ای به نام پمپ آب استفاده می شود.

سیستم سرمایش مرکزی

سیستم های سرمایش مرکزی، انواع مختلف بسیاری دارند. یکی از اصلی ترین انواع سیسستم های سرمایش مرکزی چیلرها هستند. برخی از انواع چیلرها به دلیل ماهیت و نوع عملکرد، باید در موتورخانه ساختنمان جای گذاری شوند. به این ترتیب می توان چیلرها را نیز یکی دیگر از بخش های موجود در برخی از موتورخانه ها دانست.

موتورخانه تاسیسات

تفاوت موجود در موتورخانه های هوشمند و سنتی در چیست؟

اگر بخواهیم درک صحیحی از این موضوضع به شما بدهیم، ابتدا باید بدانید که موتورخانه هوشمند چیست. به همین دلیل در ابتدا به معرفی موتورخانه های هوشمند خواهیم پرداخت.

موتورخانه هوشمند چیست؟

موتورخانه های هوشمند ساختاری بسیار شبیه به موتورخانه های معمولی دارند. در واقع هدف کلی از استفاده موتورخانه یکی است و تفاوتی ندارد که در مورد موتورخانه های هوشمند صحبت می کنیم یا موتورخانه های سنتی. هر دو این موجودیت ها وظیفه گرم کردن و انتقال آب به واحدهای ساختمانی و در برخی از موارد تهویه و ختک ساختن ساختمان را بر عهده دارند. البته لازم است بدانید که موتورخانه هوشمند وظیفه کنترل شرایط محیطی به صورت خودکار را نیز بر عهده دارد.

تفاوت انواع موتورخانه ها در چیست؟

حال که با ماهیت موتورخانه های هوشمند آشنا شدید، می توانید درک بهتری از تفاوت موتورخانه های هوشمند و سنتی داشته باشید. در موتورخانه های سنتی، ار وسیله ای به اسم ترموستات برای کنتزل وضعیت دمایی آب و هوای ساختما استفاده می شد. این در حالی است که امروزه فرایند نگهداری از موتورخانه ها شامل فرایند کنترل و نظارت بر تجهیزات اتوماتیک تغییر سطح دما نیز خواهد بود. بزرگترین تفاوت اصلی موجود در موتورخانه های مدرن و هوشمند در آن است که در این سامانه ها، به جای تنظیم دستی دما، تجهیزات یکبار برنامه ریزی شده و پس از آن به صورت خودکار به کنتزل آب و هوای ساختمان خواهند پرداخت.

آیا نگهداری از موتورخانه ها یک امر تخصصی است؟

برخی از افراد تصور می کنند می توان با سپردن تعمیرات موتورخانه به صورت جز به جز به افراد مختلف، کار سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی خود را به درستی پیش ببرند. با این وجود باید گفت که این امر با توجه به پیچیدگی سیستم امری کاملاً تخصصی خواهد بود. توصیه ما برای سپردن فرایند تعمیرات موتورخانه ها، کار با شرکت های معتبر دارای صلاحیت پیمانکاری و استاندارد HSE همچون مجموعه نگهداری تاسیسات مکانیکی تهویه راگا است.

تیم مکانیک و تاسیسات

تجهیزات هوشمند موتورخانه ها

سیسستم تجهیزات هوشمند موتورخانه از بخش های مختلف بسیاری تشکیل شده اند. این سیستم که به یک شبکه کامپیوتری کوچک نیز بی شباهت نیست. از بهش های مختلففی نظیر اتصالات، کابل کشی ها و یک مدار کنترل مرکزی تشکیل شده است، که می تواند بر بخش های مختلف یک موتورخانه نظیر سیستم های شعله و مشعل، رادیاتورها و سایر بخش های مختلف نظارت کرده و فرمان های لازم را برای آن ها ارسال نماید. سسیستم کنترل خودکار موتورخانه می تواند شرایطی را فراهم کند که حتی پس از قطع و وصل برق نیز دستگاه به نوبت وارد مدار شوند، تا از آسیب های الکتریکی احتمالی به دستگاه ها جلوگیری نماید.

امیدواریم مطلبی که در مورد سیستم موتورخانه هوشمند و تفاوت آن با موتورخانه های سنتی در وب سایت همیار اتوماسیون صنعتی خواندید، برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*