همیار اتوماسیون صنعتی

معرفی قطعات تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی

استفاده از تابلو برق برای راه اندازی مدار های صنعتی ضروری می باشد. امروزه تجهیزات مختلفی در بازار موجود هستند که اجازه می دهند فرمان های مختلف را به بخش عملگر یک سیستم صنعتی ارسال کنیم.

با معرفی مهمترین اجزای تابلو برق صنعتی و شناخت هر کدام از این تجهیزات میتوان اقدامات لازم برای طراحی و تهیه تابلو برق را به درستی انجام داد.

 پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا تجهیزات مختلف مانند انواع کنتاکتور، محافظ جان، کلید اتوماتیک کمپکت و… در تابلو برق صنعتی به کار بروند. همچنین برند های مختلفی در زمینه تولید این محصولات فعالیت دارند.

مهمترین اجزای تابلو برق صنعتی کدامند؟

یک تابلو برق صنعتی با استفاده از تجهیزات و اجزای مختلف، قابلیت هایی را در اختیار ما قرار می دهد که باعث ایجاد تغییراتی در خروجی یک سیستم صنعتی خواهد شد. اینکه کدام جز از تابلوهای برق صنعتی اهمیت بیشتری دارند بستگی به نوع تابلو و هدف استفاده شما از آن دارد.

به همین دلیل متخصصین طراحی تابلو برق صنعتی بر این باورند که افراد فعال در حوزه های مختلف باید انواع تجهیزات قابل استفاده در مدارات فرمان و تابلوهای صنعتی را بشناسند. در ادامه این موارد را خدمت شما معرفی می کنیم و توضیحات تکمیلی را در خصوص هر محصول در اختیارتان قرار می دهیم.

انواع مختلف کلید

نمونه های مختلفی از کلید در تابلو برق صنعتی استفاده می شود که هدف اصلی آنها قطع و وصل کردن مدار خواهد بود. در یک دسته بندی کلی این محصولات را در دو گروه سوئیچ روغنی و سوئیچ هوا تقسیم می کنند که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه معرفی خواهیم کرد.

  • سوئیچ روغنی

از سوئیچ روغن به عنوان عایق مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع باعث می شود در زمان قطع و وصل کردن مدار شاهد به وجود آمدن قوس الکتریکی یا جرقه نباشیم.

  • سوئیچ هوا

 از سوئیچ برای کنترل جرقه یا قوس الکتریکی از شاخه های استفاده می شود که میزان جرقه به وجود آمده را کنترل می کند.

انواع فیوز و محافظ جان

استفاده از فیوز در تابلو برق صنعتی به عنوان یکی از قطعات اصلی ضروری می باشد. فیوزها دارای سیستم عملکردی متفاوتی هستند که با افزایش میزان جریان الکتریکی عبوری از آن ها، برای حفاظت از مدار جریان الکتریسیته را قطع می کنند.

بر اساس نوع عملکرد فیوزها، آنها را در دسته بندی های مختلفی قرار می دهند و مشتریان قبل از انتخاب این محصولات باید شناخت کافی در خصوص آنها پیدا کنند. همچنین محافظ جان این روزها به عنوان یکی دیگر از تجهیزات اصلی به کار رفته در تابلو برق صنعتی شناخته می شود.

وظیفه محافظ جان جلوگیری از برق گرفتگی یا قطع کردن مدار در زمان اتصال به بدنه است. یکی از با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار محافظ جان اشنایدر میباشد که توسط برند فرانسوی اشنایدر تولید می شود.

انواع کنتاکتور

انواع مختلف کنتاکتور را بر اساس نوع قطع و وصل و مدت زمان عملکرد آنها در دسته بندی های متفاوتی قرار می دهند. کنتاکتور ها به عنوان یکی از قطعات اصلی در تابلوی برق صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه اصلی آنها قطع و وصل کردن مدار می باشد.

هر کنتاکتور دارای عمر مشخصی است که بسته به زمان قطع و وصل شدن کلید مشخص می شود. برندهای مختلفی در زمینه تولید کنتاکتور فعالیت دارند که برند اشنایدر یکی از قابل اعتماد ترین آنها است. انواع کنتاکتور اشنایدر دارای تنوع بالایی هستند که به شما اجازه می دهند بسته به نیاز خود دسترسی به محصولی مناسب داشته باشید. همچنین عمر مفید آنها نیز نسبت به سایر انواع کنتاکتور بالاتر است.

تجهیزات حفاظتی مهم در تابلو برق صنعتی

تجهیزات حفاظتی در تابلو برق صنعتی به حفاظت از جان افراد و تجهیزات مورد استفاده در یک سیستم کمک زیادی می کنند. از همین رو به کارگیری آنها در مدار فرمان سیستم های قدرت از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه برخی از مهمترین محصولات را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

  • قطع کننده مدار یا بریکر

 در شرایطی که نیاز به قطع و وصل کردن خودکار مدار از راه دور داشته باشیم، استفاده از یک مدار شکن ضروری است. به خصوص در شرایطی که قصد استفاده از کلیدهای خودکار را داریم باید حتما سراغ استفاده از مدار شکن برویم.

  • بی متال

در شرایطی که میزان دما در مدار بیش از حد بالا برود استفاده از بیمتال به ما کمک می کند تا بتوانیم از تجهیزات استفاده شده در تابلو برق صنعتی محافظت کنیم. این تجهیزات به خصوص در مدار هایی که راه اندازی الکتروموتور سه فاز هستند بسیار اهمیت دارد.

  • کلید حرارتی

 کلید حرارتی که با نام MPCB در بازار شناخته می شود، از مدار در برابر خطاهای ایجاد شده مانند اضافه بار یا مشکلات اتصال به زمین محافظت خواهد کرد.

کلید اتوماتیک کامپکت

استفاده از کلید اتوماتیک کمپکت یا سایر برندهای معتبر در یک مدار قدرت باعث می شود تا در برابر مشکلات مختلف از مدار و تجهیزات موجود در آن محافظت کنیم. این روزها کلید اتوماتیک کمپکت اشنایدر به عنوان جایگزین خوبی برای انواع کلید مینیاتوری در مدار شناخته می شود.

 کلید اتوماتیک کمپکت می تواند در برابر خطا هایی مانند خطای روشن و خاموش کردن مدار، خطای اتصال کوتاه و اضافه بار از بخشهای مختلف مدار محافظت کند. این محصولات را با جریان های نامی مختلفی وارد بازار می کند که هر شخص با توجه به موارد نیاز خود باید سراغ محصولی کاربردی برود.

معرفی سایر اجزای ضروری تابلو برق صنعتی

در ادامه صرفاً سایر تجهیزات مهم مورد استفاده در تابلوهای صنعتی را خدمت شما نام می بریم

  • انواع مختلف رله حفاظتی
  • پوش باتن
  • چراغ های سیگنال و هشدار دهنده
  • انواع تایمر
  • شینه یا Busbar
  • مقره یا insulator
  • ترمینال در ابعاد مختلف
  • انواع متفاوت ترانس
  • دستگاه پی ال سی

نکته مهمی که در پایان باید مد نظر قرار دهید این است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی محصولات مختلفی برای استفاده در تابلو برق صنعتی وجود دارند. از همین رو برای طراحی اجزای تابلو برق صنعتی بهتر است با افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند، مشورت کنید. چرا که این افراد نسبت به تجهیزات گوناگون شناخت بهتری دارند و می توانند کمک کنند تا مدار فرمان سیستم های قدرت شما از کارایی و عملکرد بهتری برخوردار باشند.

۶ نکته مهم و کاربردی در انتخاب PLC برای پروژه های صنعتی

دیدگاه‌ها (0)

*
*