همیار اتوماسیون صنعتی

تفاوت کمپرسور تک ‌مرحله‌ ای و دو مرحله‌ای

کمپرسور تک ‌مرحله‌ای

کمپرسورهای هوا از جمله تجهیزاتی هستند که امروزه در صنایع متعدد و مختلفی به کار می‌روند و علاوه بر آن استفاده‌های نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی دیگری نیز دارند. کمپرسورهای هوا می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون قدرت، سرعت، ظرفیت، نوع الکتروموتور، نحوه پاشش روغن و نحوه روغن‌کاری و … دسته‌بندی می‌شوند.

این تجهیزات از نظر تعداد مراحل کار نیز به انواع مختلفی همچون کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای، دومرحله‌ای و چند مرحله تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت‌های کمپرسور تک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای پرداخته خواهد شد.

کمپرسور باد تک‌ مرحله‌ ای

همان‌گونه که از نام آن مشخص است کمپرسور تک‌مرحله‌ای به کمپرسوری گفته می‌شود که گاز یا هوا در آن فقط در یک مرحله فشرده می‌شود. نحوه‌ی عملکرد این کمپرسورها به این شیوه است که گاز با عملکرد شیرهای ورودی و حرکت پیستون‌ها به سمت پایین از طریق فیلتر به داخل سیلندر فشرده‌سازی مکیده خواهد شد. زمانی که گاز کافی به سیلندر کشیده شد دریچه‌های ورودی بسته شده و به چرخش میل‌لنگ سیگنال داده می‌شود و سپس پیستون‌های به طرف بالا فشار داده می‌شود و گاز مورد نظر فشرده خواهد شد و در نهایت گاز متراکم شده در داخل مخزن ذخیره می‌شود.

کمپرسور تک ‌مرحله‌ای

کمپرسور باد دومرحله‌ای

کمپرسور باد دومرحله‌ای نیز مشابه کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای است با این تفاوت که گاز در این کمپرسورها در مرحله دوم متراکم می‌شود. این کمپرسورها دارای دو سیلندر بوده که در هر دو سیلندر پیستون تعبیه شده است. در مرحله اول گاز وارد سیلندر شده و سیلندر آن را فشرده می‌کند و سپس به سیلندر دوم انتقال داده می‌شود.

در مرحله دوم گاز فشرده شده به اینتر کولر منتقل می‌شود تا قبل از شروع فشرده‌سازی خنک شود. در آخر نیز گاز خنک شده در سیلندر دوم تحت فشار قرار گرفته و انرژی آن دو برابر می‌شود و در نهایت همانند کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای به مخزن انتقال داده خواهد شد. کمپرسورهای دومرحله‌ای همانند بلوئر ساخت شرکت ارزن می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند و برخلاف کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای می‌توانند تحت فشار نیز عملکرد مناسبی داشته باشند.

مهم‌ترین تفاوت‌های کمپرسور تک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای

همان‌طور که گفته شد فاکتورهای مختلفی برای دسته‌بندی کمپرسورهای هوا وجود دارد و هر کدام از این کمپرسورها می‌توانند مزایا و معایب ویژه‌ای داشته و از تفاوت‌های خاصی برخوردار باشند.

  • همان‌طور که مشخص است اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت کمپرسور تک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای در تعداد مراحل فشرده‌سازی گازها بین دریچه ورودی و نازل ابزار است. در کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای گاز یک بار و در کمپرسورهای دومرحله‌ای گاز دو بار و با فشار دو برابری فشرده می‌شود.
  • به صورت کلی فرایند کمپرس کردن گاز در کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای شامل چند مرحله است و ابتدا گاز به داخل یک استوانه کشیده می‌شود و سپس در یک مرحله با یک پیستون در فشار psi 120 فشرده می‌شود. در مرحله بعدی گاز فشرده شده به داخل مخزن انتقال داده می‌شود و در نهایت گاز متراکم شده برای دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • در فرآیند کمپرسور دومرحله‌ای هوای فشرده شده به صورت مستقیم به مخزن ارسال نمی‌شود و در یک مرحله دیگر با فشار 175 Psi به پیستون کوچک‌تر ارسال می‌شود. گاز تحت فشار خنک می‌شود و به مخزن انتقال داده خواهد شد.
  • کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای اغلب از ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تری برخوردارند و به راحتی قابل حمل و جابجایی هستند در حالی که حمل و نقل و جابجایی کمپرسورهای دو و چندمرحله‌ای کار سخت‌تری است.
  • در کمپرسور تک‌مرحله‌ای تمامی سیلندرها یک اندازه بوده و شیرهای ورودی مخصوص به خود را دارند اما در کمپرسورهای دومرحله‌ای فقط یک ورودی وجود داشته و پیستون دوم کوتاه‌تر از اولی می‌باشد و این دو با یک لوله‌ خنک‌کننده به هم متصل می‌شوند.
  • کمپرسورهای دومرحله‌ای معمولاً با سرعت پایینی کار می‌کنند و از طول عمر بالاتری برخوردار هستند. این کمپرسورها همچنین می‌توانند در مصرف انرژی صرفه‌جویی قابل توجهی داشته باشند.
  • کمپرسورهای دومرحله‌ای از نظر طراحی و ساخت از پیچیدگی بیش‌تری برخوردار هستند و همین امر باعث می‌شود که قیمت بالاتری نیز داشته باشند.
  • کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای برای مقیاس‌های کوچک و تغییر فشارهای کوچک، گزینه مقرون به صرفه‌تری محسوب می‌شوند اما کمپرسورهای دومرحله‌ای می‌توانند در مقیاس‌های بزرگ‌تر استفاده شوند.
  • کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای برای استفاده‌های متناوب ساخته می‌شوند اما کمپرسورهای دومرحله‌ای برای استفاده مستمر و دائمی مناسب هستند.
کمپرسور تک ‌مرحله‌ای قرمز

نحوه تشخیص کمپرسور تک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای

افراد حرفه‌ای به‌سادگی می‌توانند کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای را تشخیص دهند و افراد عادی نیز می‌توانند از مطالب گفته شده و تفاوت‌های عنوان شده به نوع کمپرسور پی ببرند. به صورت کلی در تشخیص کمپرسور باد چنانچه هوا توسط یک پیستون مکیده شده و مستقیماً از طریق لوله به مخزن یا گیرنده‌ی هوا ارسال شد، کمپرسور باد تک‌مرحله‌ای خواهد بود و اگر هوا توسط یک پیستون مکیده شده و سپس از طریق لوله‌های به هم پیوسته به پیستون دیگر ارسال شده نشان دهنده دومرحله‌ای بودن کمپرسور است.

در کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای یک پیستون باید حداکثر فشاری معادل 8.6 بار ایجاد کند اما در کمپرسورهای دومرحله‌ای این میزان می‌تواند از 12 تا 14 بار متفاوت باشد به همین دلیل لازم است که از 2 پیستون استفاده شود. پیستون اول فشار را به 7 رسانده و پیستون دوم نیز باقی مانده فشار را تأمین می‌کند.

کدام کمپرسور بهتر است؟

برای انتخاب یکی از کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای به عنوان کمپرسور بهتر لازم است که فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شوند. هر کدام از این کمپرسورها می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند. از آنجایی که کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای در اندازه و ابعاد کوچک‌تری تولید می‌شوند، قیمت کمتری دارند، میزان سروصدای کمتری تولید می‌کنند و برای استفاده‌های متناوب ساخته شده‌اند می‌توانند در محیط‌های کوچک انتخاب بهتری باشند.

کمپرسورهای دومرحله‌ای نیز به علت قدرت بیشتر، تولید فشار بالاتر، قابلیت استفاده مستمر، سروصدای بیشتر و … می‌توانند برای محیط‌های بزرگ و صنعتی مناسب باشند. به صورت کلی کمپرسورهای دومرحله‌ای از نظر کارایی، قدرت، طول عمر، کار مستمر، مصرف انرژی و … نسبت به کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای برتر هستند و قطعاً انتخاب بهتری خواهند بود. در سایت رسمی صنایع پارس وکیوم اطلاعات جامع و کاملی در مورد انواع کمپرسورهای باد، پمپ های وکیوم ، بلوئرها و … ارائه شده است که می‌تواند نقش پررنگی در انتخاب و خرید این تجهیزات داشته باشد.

جمع‌بندی نهایی

از نظر تعداد مراحل کار کمپرسورهای هوا می‌توانند به کمپرسور تک‌ مرحله‌ای، دومرحله‌ای و چند مرحله‌ای تقسیم شوند. مهم‌ترین تفاوت‌های کمپرسور تک مرحله و دومرحله‌ای شامل نحوه متراکم کردن گازها و تعداد مراحل آن، میزان مصرف انرژی، پیچیدگی طراحی و ساخت، ابعاد و اندازه، قیمت و میزان مصرف انرژی، قابلیت کار مستمر و… هستند.

معرفی قطعات تابلو برق صنعتی

دیدگاه‌ها (0)

*
*