همیار اتوماسیون صنعتی

تابلو برق plc چیست و چه کاربردی دارد؟

تابلو برق plc

تابلوهای برق جزو مهم ‌ترین تجهیزات الکتریکی به خصوص در محیط ‌های صنعتی و کارخانجات محسوب می‌ شوند. تابلو برق plc چیست؟ تابلو پی ال سی از هرگونه نوسان برق، تغییر ولتا و شوک ‌های الکتریکی جلوگیری می ‌کند. در صورتی که بتوان قطعه کنترلر را به تابلوهای برق متصل کرد، به آن ‌ها تابلو برق پی ال سی می ‌گویند. با اضافه کردن قطعاتی مانند ماژول توسعه دلتا به plc، می ‌توان حتی عملکرد آنها را افزایش داد. به گونه ‌ای که به راحتی برنامه ریزی‌ های لازم را روی دستگاه انجام داده تا مطابق با دستورالعمل کار کند.

معرفی تابلو برق پی ال سی

Programmable Logic Controller که کوتاه شده آن PLC است، به تابلوهای برق اتوماسیون گفته می ‌شود که جز تجهیزات اتوماسیون صنعتی به شمار می ‌رود. کنترلرها سیستم‌ های کامپیوتری ساده‌ ای هستند که در فضاهای صنعتی مورد استفاده قرار می ‌گیرند که می ‌توان آنها را برای اهداف و تصمیمات مشخصی برنامه ریزی کرد. اینکه می ‌توانیم از دستگاه ‌های الکترونیکی استفاده کنیم، به دلیل حضور تابلو برق در ورودی ملک است.

استفاده از این قطعات باعث می ‌شود تا فعالیت تابلو برق‌ ها به شکل کاملا هوشمندانه و اتوماتیک کنترل شود. به عنوان مثال اگر از دستگاه‌ هایی با ولتاژ بسیار بالا استفاده شد، کنترلر جریان برق را قطع کند تا آسیبی به تابلو برق وارد نشود. همچنین به دلیل مقاومت بالا در برابر انواع ارتعاش و رطوبت می ‌تواند عمر مفید طولانی داشته باشد.

مشخصات فنی تابلو برق پی ال سی

مشخصات فنی تابلو برق های plc، نمایانگر اجزا و بخش‌ های مختلفی از این دستگاه هستند. این موضوع به ویژه برای زمان‌ هایی که قرار است متوجه خرابی و ایرادات دستگاه شوید، اهمیت بیشتری پیدا می‌ کند. مشخصات فنی شامل موارد زیر است:

  • بدنه تابلو برق: پوشیده شده با الکترواستاتیک
  • ورودی I/O: I/O بخش ورودی حسگرها و سوئیچ ‌ها
  • خروجی O/P: کنترلرهایی که روی بخش خروجی یعنی پمپ ‌ها، چراغ ‌ها و موتورها فعالیت می‌ کنند
  • پردازنده: CPU یا همان پردازنده از بروز خطا جلوگیری کرده و عملیات منطقی و محاسباتی را انجام می‌ دهد
  • حافظه: دستگاه از دو نوع حافظه ROM و RAM استفاده می ‌کند. ROM به صورت مداوم داده ‌های ثابت CPU و حافظه RAM اطلاعات دستگاه ورودی و خروجی، تایمرها و دستگاه ‌های داخلی را ذخیره می ‌کند
  • منبع تغذیه تابلو برق: اگر تابلو برق با ولتاژ 220 کار نکند، باید یک منبع تغذیه داشته باشد
  • ورودی و خروجی ‌های آنالوگ و دیجیتال
  • تایمرها و رله شمارنده و کمکی

ویژگی‌ های شاخص تابلو برق plc

مهم‌ ترین ویژگی تابلو برق پی ال سی این است که می ‌تواند فرایندهای صنعتی را بهتر کنترل کند. بنابراین سرعت کار و دقت عمل افزایش می یابد. علاوه بر این، میزان مصرف انرژی نیز کاهش پیدا می ‌کند. یک ویژگی مهم استفاده از تابلوهای plc این است که می ‌توان عیب یابی دستگاه ‌ها را بهتر و سریع ‌تر انجام داد، زیرا به راحتی به شبکه متصل می‌ شود. همچنین در صورتی که ولتاژ زیادی وارد شود، پی ال سی مانع از ورود آن به دستگاه ‌ها خواهد شد.

کاربردهای متنوع تابلو برق پی ال سی

برای شناخت کاربردهای مختلف این قطعه باید بدانید که تابلو برق plc چیست و کجا استفاده می‌شود. این موضوع در کل یک سیستم کنترل صنعتی است که در بخش‌های مختلف استفاده شده و برای سازمان‌دهی فرآیندهای صنعتی در هر کارخانه و بخش استفاده می‌شود.

از آنجا که می‌توان پی ال سی ها را برنامه‌ریزی کرده و یا در صورت نیاز دوباره از اول تنظیمشان کرد، می‌توان در انواع سیستم‌های کنترلی از این قطعات استفاده کرده تا در صورت نیاز به هر نوع تغییری به سادگی این تنظیمات انجام گیرد.

از طرفی اگر به دنبال خودکارسازی و اتوماسیون‌ سازی در فرآیندهای خود باشید، مانند خط تولید، کنترل خطوط عملیاتی، سیستم‌های انرژی و حتی انتقال، می‌توانید از تابلو برق plc استفاده کنید. بنابراین هزینه‌های بالاسری شما به شدت کاهش یافته، ایمنی سیستم افزایش خواهد یافت و بهره‌وری را در تمام بخش‌های مجموعه شاهد خواهید بود.

شیوه کار تابلو برق plc

برای اینکه بدانیم تابلو برق پی ال سی چیست، باید با شیوه کار آن هم آشنا شویم. به صورت کلی عملکرد PLC ها شامل چهار مرحله مهم است:

  • اسکن ورودی
  • اسکن خروجی
  • اسکن برنامه
  • نگهداری

اسکن ورودی تابلو برق

برای ارتباط با دیگر دستگاه‌ ها از طریق کابل، نیاز به یک اسکن ورودی است. اسکن ورودی وضعیت تمام دستگاه‌ های وارد شده به تابلو برق پی ال سی را بررسی می ‌کند.

اسکن خروجی و عملکرد آن

در کنار اسکن ورودی، قطعه ‌ای به نام اسکن خروجی هم وجود دارد که همین مسئولیت را در قبال کلیه دستگاه‌ های خارج شده از plc دارد. اگر به خارج کردن یک دستگاه از مدار برق نیاز باشد، اسکن خروجی این کار را انجام می ‌دهد.

نحوه اسکن برنامه

اسکن برنامه یکی از عملکردهای مهم plc به شمار می‌ رود، زیرا قرار است تا تمام دستورالعمل‌ های کاربر را اجرا کند. بنابراین اگر این بخش دچار مشکل شده باشد، منطق برنامه به درستی کار نمی‌ کند.

نگهداری تابلو plc

در نهایت عملکرد نگهداری روی پایانه ‌های برنامه نویسی کنترل داشته و با آن ‌ها ارتباط برقرار می ‌کند.

تابلو برق plc چه مزایایی دارد؟

در پاسخ به سوال تابلو برق پی ال سی چیست باید گفت که این قطعه یک تابلو برق فشار ضعیف به حساب آمده که با کمک ابزارهای اندازه‌گیری مناسب در آن‌ها می‌توان از بروز خسارات متفاوت جلوگیری کرد. مهم‌ترین مزیت وجود plcها این است که سیم‌کشی داخل آن‌ها بسیار کمتر شده و از این رو نظم بهتری بر سیستم حاکم است.

همچنین عیب‌یابی تابلو برق‌های plc دار راحت‌تر انجام خواهد شد. این قطعات توان مصرفی کمی داشته و از این رو با کاهش توان کل سیستم روبرو هستیم. از مهم‌ترین مزایای این نوع تابلو برق‌ها نسبت به سیستم‌های قدیمی، قابلیت کد نویسی سیستم است. شما در صورتی که بخواهید مسیر جریان را عوض کنید، به جای تغییر کابل‌ها یا سیم‌کشی مجدد، تنها کافی است که با کد نویسی دستورات جدید را به آن بدهید تا تمام تنظیمات تغییر کند.

اگر در تابلو برق خود از plc استفاده کنید، نیاز به قطعات یدکی و اضافه نداشته و هم از شلوغ شدن تابلو جلوگیری می‌کنید و هم وزن کل آن کاهش پیدا مي‌کند. این قطعات ویژه نیاز به هیچ تعمیرات دوره‌ای نداشته و طول عمر آن‌ها نیز از قطعات قدیمی بسیار بیشتر است. احتمال خرابی پی ال سی ها در مدت زمان کوتاه بعید بوده و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

کلام آخر؛ نوآوری در صنعت با کمک تابلو برق‌ پی ال سی

تابلو برق plc چیست؟ plc از تابلو برق های بسیار پرکاربرد در صنایع است که توسط یک قطعه کنترلر، موجب بهبود روند تولید و افزایش سرعت و دقت می شود. عملکرد آن شامل چهار مرحله، اسکن ورودی، اسکن خروجی، اسکن برنامه و نگهداری است.

استفاده از پی ال سی علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، فرایند نظارت و کنترل روی دستگاه ها را به مراتب ساده تر می کند. نکته مهم هنگام خرید و استفاده از این دستگاه ‌ها، اولا این است که حتما از قطعات باکیفیت در آن استفاده شده باشد. همچنین افراد متخصص باید با آن کار کنند تا با وارد کردن یک دستور غلط، اشتباهی دستگاه را به خطر نیندازند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*