همیار اتوماسیون صنعتی

بوستر پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

بوستر پمپ

قبل از تعریف بوستر پمپ بایستی تعریف مختصری از پمپ داشته باشیم تا مفهوم واقعی پمپ برایمان روشن گردد، زیرا برخلاف حقایقی که برای پمپ ها بکار برده می شود، پمپ ها باعث افزایش فشار نمی شوند بلکه با ایجاد یک اختلاف فشار بین مکش (ورودی) و دهش (خروجی پمپ) فشار مورد نیاز مصرف کننده را در خروجی تامین می کنند که این فشار خروجی همان فشار ورودی پمپ بعلاوه فشار طراحی پمپ می باشد. حال برای بررسی و مشخص نمودن میزان فشار پمپ ها در محل بهره برداری به کمک فشار سنج (مانومتر) در خروجی ورودی پمپ می توانید صحت عملکرد پمپ را برای میزان فشار مورد نیاز خود بررسی کنید، در ادامه به بحث بوستر پمپ چیست خواهیم پرداخت.

بوسترپمپ دستگاهی است که دو یا بیشتر از دو پمپ به شکل موازی به یکدیگر متصل شده اند تا بتوانند دبی (Q) و هد   (H) مورد نیاز را با حداقل انرژی و حداکثر راندمان تامین کند.

بوستر پمپ

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

  1. پمپ: مهم ترین جزء بوستر پمپ ها می باشد، در سیستم های آتش نشانی (اطفا حریق) بر اساس استاندارد آمریکا باید از پمپ های اسپلیت کیس (Split case) استفاده کرد.
  2. الکتروموتور: در بیشتر بوستر پمپ ها از الکتروموتور بعنوان موتور متحرک پمپ استفاده می کنند، مقدار توان مصرفی الکتروموتور بستگی به پمپ دارد.
  3. کلکتور مکش و دهش: ورودی پمپ ها به کلکتور مکش متصل می شوند و سیال از طریق این کلکتور وارد پمپ ها می شود، خروجی پمپ ها نیز از طریق اتصالات و شیرآلات و فلنج ها به کلکتور دهش متصل می شوند و سیال از طریق این کلکتور خارج می شود.
  4. شیر فلکه: هنگامی که یکی از پمپ ها برای تعمیر یا بنا به هر دلیل دیگری از مدار خارج کنیم از شیر فلکه برای قطع جریان سیال استفاده می کنیم.
  5. شیر یکطرفه: برای جلوگیری از برگشت آب به پمپ و جلوگیری از صدمه رساندن ضربه قوچ احتمالی، از شیر یکطرفه استفاده می کنند.
  6. شیر صافی: در بسیاری از موارد سیال مورد استفاده برای مصرف حاوی ذرات ریز یا اجسامی است که حتما باید از ورود آنها به پمپ جلوگیری شود تا به پمپ صدمه ای وارد نشود.
  7. لرزه گیر: زمانی که بخواهیم ارتعاش بوستر پمپ را به شبکه لوله کشی منتقل نکنیم از لرزه گیر در کلکتور مکش و دهش استفاده می کنیم.
  8. تابلو برق و کنترلر: وسیله است که سیستم مکانیکی و الکتریکی را هماهنگ کرده و طراحی مناسب تابلو می تواند نقش مهمی در کارکرد مطلوب بوسترپمپ داشته باشد.
  9. منبع دیافراگمی: مخازن دیافراگمی این قابلیت را دارند که آب را تحت فشار معینی ذخیره نموده و در صورت نیاز دوباره آن را به سیستم بازگردانند.
  10. پرشر سوئیچ: برای تعیین مقدار محدوده فشار مجاز کاری بوسترپمپ برای واحد کنترل از پرشر سوئیچ ها استفاده می شود.
  11. مانومتر: جهت انداز گیری فشار ورودی بوستر پمپ، فشار خروجی بوستر ست و فشار تمامی پمپ ها از این دستگاه استفاده می شود.
  12. اتصالات تبدیلی و فلنج ها: برای اتصال قطعات مختلف بوستر پمپ به هم از اتصالات و فلنج ها استفاده می شود که بنا بر نوع و حجم تقویت کننده سیستم آبرسانی از اتصالات و فلنج های جوشی یا دنده ای استفاده می شود.
  13. شاسی: پمپ ها و الکتروموتور ها باید روی یک شاسی مناسب قرار گیرند تا از ارتعاش و حرکت آنها جلوگیری شود، مقاومت شاسی و نوع آن بستگی به وزن و حجم الکتروموتورها و پمپ های مصرفی در بوسترپمپ دارد.
  14. کوپلینگ: اگر پمپ و الکتروموتور با سیستم کوپلینگ در خارج از پمپ کوپله گردند، برای اتصال پمپ به الکتروموتور نیاز به کوپلینگ می باشد. این کوپلینگ متناسب با قطر شفت الکتروموتور و پمپ است، استفاده از گارد کوپلینگ برای رعایت ایمنی اجباری است.

کاربرد بوستر پمپ

در سیستم آبرسانی ساختمان های مختلف مانند برج ها، بیمارستان ها، مدارس، سالن های تفریحی ورزشی، کارگاه ها و کارخانجات صنعتی، مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها، در تامین سیستم اطفا حریق (آتش نشانی)، در کشاورزی و آبیاری، در شوفاژ خانه و موتورخانه ها، در صنایع، شستشوی کارگاه های تولیدی، تعمیرگاه ها، شرکت های تولیدی و باطری سازی ها، در پاک سازی آب استخر ها و…

نحوه عملکرد بوستر پمپ

در واقع نحوه کار انواع بوستر پمپ به این شکل است که فشار لازم برای تامین شبکه مصرف با توجه به الگوی متغیر مصرف نگه می دارد، بنابراین زمانی که در شبکه، مصرفی وجود نداشته باشد، فشار تغییری نخواهد کرد و پمپ های تقویت کننده سیستم آبرسانی خاموش می مانند، اما زمانی که مصرف شروع شد، فشار در شبکه افت پیدا خواهد کرد و برای جبران این افت اولین پمپ شروع بکار می کند. اگر این پمپ نتواند فشار را تامین کند، سایر پمپ ها به همین ترتیب وارد مدار می شوند تا فشار را در محدوده معینی ثابت نگه دارند. زمانی که مصرف کم یا متوقف می شود، پمپ ها نیز به ترتیب از مدار خارج می شوند، بطور کلی پمپ های بوسترپمپ با توجه به الگوی مصرف وارد مدار و یا از آن خارج می شوند.

معرفی انواع بوستر پمپ

بوستر پمپ

فاکتورهایی که در طراحی بوستر پمپ و انتخاب پمپ ها باید در نظر گرفت

  1. الگوی پیشنهادی جهت مصرف انرژی را متعادل و منطقی در نظر بگیرد
  2. یکی از مهم ترین مراحل طراحی تقویت کننده فشار آب بدست آوردن الگوی منطقی برای مصرف است تا به کمترین و بیشترین نیاز پاسخ مناسبی داده شود.
  3. تقویت کننده سیستم آبرسانی باید دبی محاسبه شده را تامین نماید
  4. بوسترپمپ باید فشار (هد) لازم را تامین کند
  5. بوستر پمپ آب باید از سیستم کنترل با دقت عمل کافی و مناسب برخوردار باشد
  6. از نظر مصرف انرژی بصورت حداقل ممکن باشد
  7. بوسترپمپ باید بتواند در نقاط با شرایط آب و هوایی متنوع بطور مطلوب کار کند

نحوه نصب و راه اندازی بوستر پمپ

نصب و راه اندازی انواع بوسترپمپ شامل چندین مرحله می باشد که به ترتیب زیر معمولا انجام می گیرد:

  1. بررسی شرایط ساختمانی و محیطی
  2. جا نمایی الکتروپمپ ها در شاسی (آهنی)
  3. لوله کشی و اندازه گیری کلکتورها و لوله های مونتاژی
  4. گالوانیزه کردن کلکتورها و رنگ آمیزی
  5. مونتاژ مجدد تقویت کننده فشار آب
  6. انجام امور مربوط به برق کشی، کابل کشی و ارتینگ
  7. مونتاژ شیرهای یکطرفه، شیر دروازه ای(پروانه ای)، صافی مکش
  8. نصب کامل الکتریکال پمپ بوستر
  9. تست و آزمایش پکیج بوسترپمپ
  10. نصب و راه اندازی کامل مجموعه تقویت کننده سیستم آبرسانی بدون آب ریزی (نشتی)
  11. خدمات نگهداری (چکاب دوره ای)
بوستر پمپ
نتیجه گیری

در پایان باید گفت که امروزه با وجود ساختارهای اشتباه در نحوه آبرسانی در ساختمان ها و مزارع، نیاز به بوستر پمپ ها چه از نوع آبرسانی، آتش نشانی، کشاورزی، اسید و… به شدت احساس میشود و نکته ی مهم تر نحوه صحیح پیاده سازی و اجرای آن است که اگر بصورت اصولی صورت نگیرد موجب خسارت های فراوانی خواهد شد، که در چنین مواقعی به شدت توصیه می گردد که به یک تیم متخصص مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید.

منبع: راهنمای جامع بوستر پمپ – هایپر صنعت نافکو

دیدگاه‌ها (0)

*
*