همیار اتوماسیون صنعتی

کندانسور برقی بهتر است یا آبی؟

کندانسور برقی

انتخاب بین کندانسور برقی یا آبی تا حد زیادی به نیازها و اولویت های کاربر بستگی دارد. کمپرسور و کندانسور دو جز ضروری یک سیستم تبرید یا تهویه مطبوع هستند که برای حذف گرما از یک فضا با یکدیگر همکاری می کنند. برای بهره وری بالای کندانسور، باید از کیفیت و کارایی کمپرسور اطمینان حاصل نمود. مراجعه به سایت تولیدکنندگان معتبر و با سابقه مانند ایران پمپ به دلیل داشتن محصولات باکیفیت و مرغوب، در انتخاب بهترین مدل این تجهیزات کمک شایانی می کند.

پیش از پاسخ به سوال کندانسور برقی بهتر است یا آبی، باید با عملکرد و انواع این وسیله آشنا شد. کندانسور چیست؟ این سوال رایج را کسانی می پرسند که با سیستم های تبرید یا تهویه مطبوع و اجزای آن ها آشنایی ندارند. این وسیله وظیفه حذف گرمای گاز مبرد و تبدیل آن به مایع را بر عهده دارد.

کندانسور چیست؟

کندانسور جز ضروری سیستم های تبرید، تهویه مطبوع و گرمایش است. این وسیله برای حذف گرما از یک ماده، با انتقال آن به یک محیط خنک کننده مانند هوا یا آب، طراحی شده است. اندازه گیری این عوامل با ابزارهای تبدیل واحد آنلاین به راحتی امکان پذیر است.

در سیستم های تبرید یا تهویه مطبوع، کندانسور به طور معمول در خارج از ساختمان قرار دارد و وظیفه تبدیل گاز مبرد را به مایع با حذف گرمای آن بر عهده دارد. سپس این مبرد مایع به اواپراتور جریان می یابد، در آنجا تبخیر می شود و با جذب گرما از محیط اطراف فضا را خنک می کند.

 کندانسورها انواع مختلفی دارند و از مواد مختلفی مانند مس، آلومینیوم یا فولاد ساخته می شوند. راندمان کندانسور برای عملکرد کلی سیستم بسیار مهم است زیرا بر ظرفیت خنک کننده و مصرف انرژی تاثیر می گذارد. همچنین نگهداری و تمیز کردن منظم کندانسور برای اطمینان از عملکرد بهینه آن و جلوگیری از خرابی سیستم ضروری خواهد بود.

وظیفه و نحوه عملکرد کندانسور چیست؟

جدا از این که کندانسور برقی بهتر است یا آبی، کندانسور یک بخش حیاتی از سیستم خنک کننده یا تهویه مطبوع است که با حذف گرما از یک ماده کار می کند. کنترل فشار کندانسورها اهمیت ویژه ای دارند. این فرآیند باعث فشرده سازی گاز مبرد توسط کمپرسور می شود که افزایش دما و فشار آن را زیاد می کند.

این گاز داغ و پرفشار به داخل کندانسور جریان می یابد که معمولا در خارج از ساختمان قرار دارد. وظیفه اصلی کندانسور انتقال گرما از گاز مبرد داغ به محیط اطراف است و اغلب از یک محیط خنک کننده مانند هوا یا آب بهره می گیرد.

همان طور که گاز مبرد گرما را از دست می دهد، به مایع تبدیل می شود تا به سمت اواپراتور جریان یابد. در اواپراتور، مبرد مایع تبخیر خواهد شد و با جذب گرما از محیط اطراف، خنک شدن فضا خاتمه می یابد. سپس گاز مبرد تبخیر شده به کمپرسور باز می گردد؛ جایی که چرخه دوباره آغاز خواهد شد.

کارایی کندانسور برای عملکرد کلی سیستم بسیار مهم خواهد بود و برای اطمینان از عملکرد بهینه، تمیز نگه داشتن و نگهداری آن را باید ضروری دانست.

آشنایی با انواع کندانسور

کندانسور

برای یافتن پاسخ سوال کندانسور برقی بهتر است یا آبی، نگاهی بر انواع کندانسور می اندازیم. بر اساس تبادل سرما یا نحوه تبادل گرما با محیط، سه نوع اصلی کندانسور وجود دارد:

کندانسور برقی

کندانسور برقی نوعی مبدل حرارتی است که از یک فن برای خنک کردن و متراکم کردن بخار مبرد به مایع کمک می گیرد. فن نام برده شده با نیروی یک الکتروموتور به کار می افتد و زمانی که بخار داغ از بین لوله های کندانسور برقی عبور می کند، عملکرد آن شروع می شود و با چرخاندن فن، سرما را به لوله ها می فرستد.

این نوع کندانسورها برای کار به انرژی برق احتیاج دارند و معمولا در سیستم ‌های تبرید و تهویه مطبوع کوچک تا متوسط در خانه‌ ها، ادارات و ساختمان‌ های تجاری کوچک کاربرد دارند.

کندانسور آبی یا آب خنک

کندانسور آبی

در این کندانسورها آب را به عنوان یک محیط خنک کننده به کار می برند و معمولا در سیستم های بزرگ تر مانند کاربردهای صنعتی و تجاری این اتفاق می افتد.

در این کندانسورها علاوه بر لوله های عبور بخار آب داغ، لوله های آب خنک نیز وجود دارد. تبادل دما بین لوله های بخار آب داغ و آب سرد، به سرد شدن بخار آب داغ و تبدیل آن به مایع منجر می شود.

کندانسورهای تبخیری

این کندانسورها از ترکیب آب و هوا برای خنک کردن مبرد بهره می گیرند و معمولا در سیستم های تبرید در مقیاس بزرگ کارایی دارد؛ مانند آن هایی که در کارخانه های فرآوری مواد غذایی یافت می شوند.

مقایسه کندانسور برقی و آبی در یک نگاه!

  • در نوع آبی از آب سرد و در نوع برقی از فن دمنده استفاده می شود.
  • کندانسورهای برقی به طور کلی گران تر هستند اما مزایای متعددی نسبت به کندانسورهای آبی دارند.
  • نصب و نگهداری کندانسورهای برقی آسان تر است، انرژی کمتری مصرف می کنند و به تامین آب ثابت نیازی ندارند.
  • کندانسورهای آبی مقرون به صرفه تر و ارزان تر هستند و می توانند در کاربردهای خاص کارآمدتر باشند.
  • همچنین کندانسور آبی مزایای استفاده مجدد از آب را ارائه می دهند که آن ها را دوست دار محیط زیست می کند.

جمع بندی

در پاسخ به سوال کندانسوربرقی بهتر است یا آبی، باید مطرح کنیم که انتخاب نوع کندانسور از نظر برقی یا آبی بودن آن به میزان دسترس پذیری هر یک و نیاز کاربران بستگی دارد. به طور کلی کندانسورها نقش خنک کننده دارند و در انواع و سایزهای مختلفی طراحی شده اند که کارایی آن ها مشابه یکدیگر است. تفاوت این تجهیزات در نحوه خنک کنندگی می باشد، که کندانسوربرقی از فن و کندانسورآبی از آب سرد استفاده می کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*