همیار اتوماسیون صنعتی

۶ نکته مهم و کاربردی در انتخاب PLC برای پروژه های صنعتی

plc tips

کنترل کننده های منطق قابل برنامه ریزی (PLC) به دلایلی پایه اصلی برق صنعتی و تابلو سازی هستند. این فناوری سازگار از زمان آغاز فعالیت در دهه ۱۹۶۰ میلادی برای کنترل فرایندهای پیچیده، تکامل یافته است. انتخاب هر کالایی بایستی مبتنی بر نیاز صورت گیرد تا نتیجه و عملکرد سیستم شما مطلوب و بهینه گردد. طیف وسیع PLC های تولید شده با قابلیت های متفاوت باعث شده تا انتخاب PLC مناسب برای هر فرایندی نیازمند در نظر گرفتن برخی نکات باشد.

 سه عامل اصلی برای انتخاب موثرترین PLC برای برنامه شما وجود دارد:

  • انتخاب سخت افزار
  • انتخاب نرم افزار
  • انتخاب مشاور

انتخاب سخت افزار و پیکربندی

برنامه خود را با ارزیابی تعداد و انواع ورودی ها و خروجی های مورد نیاز شروع کنید. در این مرحله نیاز است، این مرحله اندازه فیزیکی و پیکربندی PLC شما را نه تنها برای برنامه فعلی، بلکه برای نیازهای احتمالی شما در آینده نیز تعیین می کند.

تعداد ورودی و خروجی های دیجیتال یا آنالوگ را مشخص کنید و مشخص کنید که به چه تعدا I/O محلی یا از راه دور احتیاج دارید. بزرگترین چالش در این مرحله می تواند طراحی اتاق برای سیستم کنترل و یا تابلوی کنترل باشد.

به این موضوع فکر کنید که PLC شما چگونه با شما ارتباط برقرار خواهد کرد: از راه دور ، از طریق اترنت یا پروتکل های ارتباطی دیگه؟

بعضی از PLC ها با درگاه های ارتباطی قابل انعطاف هستند و می توانند درگاه های مختلف را ساپورت کنند اما نیاز است این موضوع از قبل مشخص گردد و توسعه احتمالی آن در آینده نیز لحاظ گردد. در بعضی از پروژه های نیاز است که اپراتور دستگاه یک سری دیتا رو ببیند و بر اساس آنها دستوراتی رو به plc صادر نماید که ممکن است برای این کار از HMI و یا سیستم DCS استفاده شود.

پی ال سی میتسوبیشی

انتخاب CPU

در انتخاب CPU مناسب مشخص نمودن تعداد ورودی و خروجی های مورد نیاز با در نظر گرفتن تعدادی برای امکان توسعه سیستم ضروری می باشد. CPU های انتخابی براساس تعداد I/O های موردنیاز در سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شوند. انتخاب CPU در یکی از این سه دسته بر روی پارامترهایی چون میزان حافظه CPU، قابل توسعه بودن حافظه، سرعت پردازش اطلاعات را تحت تاثیر قرار می دهد. CPU های کوچک معمولا در نوع Compact و یکپارچه هستند درحالیکه CPU های بزرگ از نوع ماژولار می باشند. CPU های کوچک حجم حافظه کمی دارند و قابل توسعه نیستند ولی CPU های بزرگ دارای حجم بالا و قابل توسعه می باشند. همچنین سرعت پردازش اطلاعات در نوع کوچک پایین تر از نوع بزرگ خواهند بود.

انتخاب منبع تغذیه

انتخاب منبع تغذیه در یک سیستم بعد از طراحی و انتخاب تمامی ماژول های سیستم و ورودی و خروجی ها صورت می گیرد. با در نظر گرفتن تمامی ماژول های موردنیاز و درصدی جهت توسعه سیستم انتخاب منبع تغذیه تعیین می گردد. در اینجا نیز مشابه با انتخاب کلید قدرت در شبکه برق که بدترین شرایط (وصل بودن تمام تجهیزات را با ضریب همزمانی) در نظر می گرفتیم، بایستی با در نظر گرفتن همه ماژول های ورودی و خروجی در شرایط وصل ولتاژ و جریان منبع تغذیه را مشخص نمود.

انتخاب رک PLC

این موضوع معمولا در PLC های نوع ماژولار مطرح می شود. رک انتخابی با در نظر گرفتن تعداد کارت ها و بخشی نیز برای امکان توسعه سیستم بایستی انتخاب گردد. گاهی اوقات تعداد کارت ها بیش از رک نصب شده می باشد که بایستی در این شرایط بررسی شود اضافه نمودن رک برای I/O ها مناسب است یا استفاده از Remote I/O.

انتخاب نرم افزار برای برنامه ریزی و برنامه نویسی PLC شما

درست مانند طراحی که برای سخت افزار انجام دادید، قابلیت های توسعه برای طولانی مدت را در برنامه نویسی PLC خود در نظر بگیرید. اگر می خواهید داده های خط تولید را  جمع آوری کنید ، به یک PLC با حافظه و سرعت پردازش کافی نیاز دارید تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

سهولت یا دشواری برنامه نویسی PLC شما نیز بر قیمت اولیه و هزینه کلی نگهداری و به روزرسانی شما تأثیر می گذارد. برنامه نویسی PLC نه تنها برای دسترسی ، بلکه برای سازگاری با گذشت زمان باید انتخاب شود. انتخاب نرم افزار مناسب بهتر با سیستم موجود شما سازگار باشد و در عین حال قابلیت های جدید نیز به آن اضافه نماید.

انتخاب یک مشاور در زمینه کنترل و ابزاردقیق

plc4u

برای مشخص کردن و برنامه ریزی PLC ، پشتیبانی فنی یک منبع ارزشمند است.

با توجه به گستردگی امکانات کنترلرهای موجود و کیفیت و قیمت های متنوع یک اشتباه می تواند هزینه زیادی برای کارفرما به بار داشته باشد، بهتر است که از یک متخصص کنترل کمک بگیرید تا از ابتدا تا انتها به شما مشاوره دهد، یک متخصص باتجربه می تواند در رسیدن به بالاترین عملکرد PLC و بهترین قیمت تمام شده به شما کمک کند.

برخی از مطالب از سایت Choosing the Right PLC for Your Application

plc tips

دیدگاه‌ها (0)

*
*